Berlínští doku-divadelníci na představení bytového divadla volají: „Evropa hrou!“

20. listopad 2015
03515631.jpeg

V rámci mezinárodního festivalu Akcent Divadla Archa do Prahy zavítal projekt berlínských průkopníků dokumentárního divadla Rimini Protokoll. V několika pražských bytech probíhá jejich stolní hra s divadelními prvky Home Visit Europe / Evropa u vás doma.

Projekt experimentátorů Rimini Protokoll Home Visit Europe není inscenace v pravém slova smyslu. Diváci se totiž schází při společenské stolní hře s na první pohled minimálními divadelními prvky. Hlouček několika málo hráčů si na obrovskou mapu Evropy roztaženou přes celý stůl napíše svoje jméno a nakreslí trojúhelník z míst, kde se narodili, kde dlouho žili a které mají nejraději. Od toho se odvíjí řada úkolů i otázek spojených s úvahami nad vlastní, národní i evropskou identitou.

„Pokaždé když zveme na Home Visit Europe, spousta lidí se strachem říká, že to bude příliš kontaktní divadlo a budou muset nějak participovat. Zde se ale divadlo zmenšilo do černé krabičky tisknoucí úkoly, o kterých se dá říct, že jsou jediný scénář. Z divadla zbylo také to, že jde o shromáždění, byť malé, skoro jako návštěva přátel,“ říká člen Rimini Protokoll Daniel Wetzel. Právě k atmosféře neformální návštěvy přispívá, že majitelé bytů, ve kterých se hraje, vstoupili do projektu z vlastní iniciativy na základě výzvy, stejně jako Marcela žijící v pražských Holešovicích: „Protože máme velký obývák, nějaký čas přemýšlím o tom, že bych tady pořádala bytové semináře k současné filozofii. Chtěla jsem jít do Divadla Archa a podívala se na program, kde měli výzvu k tomu, přihlásit svůj byt pro tenhle divadelní projekt, tak jsem jim napsala a klaplo to.“

03515632.jpeg

Tvůrci s projektem Home Visit Europe projeli řadu zemí a výsledky zveřejnili na webové stránce www.homevisiteurope.org. „Hráli jsme v Německu, Norsku, Dánsku i Švýcarsku. Možná důležitější než rozdíly ve výsledcích z jednotlivých zemí jsou ty z různých oblastí, v jakých jsme Home Visit Europe realizovali. Záleželo, jestli to bylo ve velkém městě jako Berlín, nebo menším jako Bergen, nebo na venkově na okraji Kodaně. Samozřejmě že mezi národnostmi jsou rozdíly. Například z dnešní hry s vaší skupinou vyplývá, že na rozdíl od Dánů méně cestujete, ale nemáte takových strach, že vás něco pohltí,“ říká Daniel, který zároveň upozorňuje, že jejich cílem je, aby aktéři byli co nejrůznorodější a určitě se nebáli. „Celé je to o překvapení, co všechno mohou lidé spolu sdílet. Všichni následují pravidla hry, ale nikdo by si neměl připadat obnažený, násilně vtahovaný do interakce ani mít pocit, že se účastníci dělí na publikum a herce. Je to o něčem jiném a já doufám, že se zúčastní nejen umělci a mladí milovníci divadla, ale třeba vezmou svoji babičku.“

Divadlu se věnuje pondělní rubrika Tyjátr. Podívejte se!

Podle účastníků Kláry a Radka není překvapivý samotný průběh, ale spíš to, jak herní principy ovlivňují skutečnost: „Pod tlakem se člověk rozhoduje jinak a přechází z hysterie k rozhodování. Je to spíš osobní rozčarování než prozkoumávání hledisek nějakých evropských hodnot. Mě překvapilo, jak byly některé otázky manipulativně formulované. Zároveň nebyla možnost se zdržet hlasování a nezbývalo než reagovat, aniž by probíhala diskuse. Jsou to situace, se kterými se setkáváme normálně.“

03515634.jpeg

Samotné téma letošního ročníku festivalu Akcent se dotýká definice i překračování hranic. Home Visit Europe je formálně mimo veškeré žánrové kategorie a vypovídá víc o Evropanech než Evropě jako takové. Místo hranic geografických hledá hranice vnitřní, zjišťuje například i to, jak solidární člověk umí být.

Spustit audio
autor: Martin Macho Macháček