Brno – moravský Manchester. Historie brněnského textilního průmyslu

03281827.jpeg

Výstava v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně mapuje 250 let tamního textilního průmyslu. V souvislosti s rozvojem a úpadkem brněnských továren ukazuje i proměny města. Jako jednu z posledních (a zatím stále ještě otevřených) kapitol brněnské tradice představuje techniku art protis, československý patent z 60. let.

Výstavu, kterou můžete navštívit až do 12. dubna, otevírá velká mapa Brna, v ní jsou naznačené historicky nejvýznamnější brněnské textilní továrny. Dříve malé regionální město se v průběhu 19. století s rozvojem textilního průmyslu významně rozrostlo. Počet obyvatel stoupl na přelomu 19. a 20. století o desítky tisíc. Začátek první republiky, nové hranice a vlastní měna znamenaly zpočátku pro místní průmysl náročné období. Zaměstnanost v oboru klesla o dvě třetiny. Během 20. a 30. let se ale výroba opět rozvinula. Následovala velká hospodářská krize, arizace v průběhu II. světové války a následné znárodnění, ze kterého vzešli jen dva pokračovatelé místní průmyslové tradice: Vlněna a Mosilana.

Dodnes funguje Nová Mosilana, kterou vlastní italská společnost Marzotto Group a na původním místě (i když v mnohem menším rozsahu) také stále působí továrna plstí v Zábrdovicích. Historií brněnského textilního průmyslu mě provedla kurátorka výstavy Brno – moravský Manchester Andrea Březinová.

Expozice není jen jednostrannou adorací průmyslového rozvoje. V jednom ze sálů přibližuje i dětskou a ženskou práci v hlučném a vlhkém prostředí, která byla v době průmyslové revoluce běžná. Vedle negativ průmyslového provozu ukazuje i jeho přínosy: továrníci mimo jiné iniciovali založení parku Lužánky nebo Uměleckoprůmyslového muzea, tehdejšího Moravského uměleckoprůmyslového muzea v Brně. Byli také sběrateli uměleckých děl a podporovateli kulturního života ve městě.

Vedle vzácných starých textilií a ukázek místní vlnařské produkce jsou na výstavě zastoupené i oděvy, které se z těchto materiálů šily. Projděte se výstavou ve fotogalerii tu a poslechněte si výklad kurátorky Andrey Březinové.

03281826.jpeg

Závěrečný sál výstavy patří textilní technice art protis. Jde o československý patent, u jehož začátků stála v 60. letech brněnská výtvarnice, akademická malířka a návrhářka divadelních kostýmů Inez Tuschnerová. Vedle jejích prací jsou v Uměleckoprůmyslovém muzeu vystavené interiérové, potahové i oděvní formy art protis od Světlany Kulíškové a nechybí ani nejnovější příspěvek, který k tématu tradiční české techniky přinesla mladá návrhářka Karolína Juříková. Kolekce, na které Karolína spolupracovala se Světlanou Kulíškovou, měla premiéru na Prague Fashion Weekend 2014.

Odkazy:
http://www.moravska-galerie.cz/
http://karolinajurikova.tumblr.com/
http://svetlanakuliskova.com/

Playlist:
Funkerman – Coming Home (Can You Feel It Recordings)
Jessie Ware – You I Forever, Corbu Remix (PMR/Island)
Big Space – U dont no what luv is (uns.)
Jacques Greene – No Excuse, Yung Gud VIP RMX (LuckyMe Records)
Dinamarca – How About (Staycore)
Thundaklap – I Want You Like This (Hyperboloid)
Lone – Life Time Loop (R&S)
I-Octane – Peepin' Tom, Evian Christ UN Edit (LuckyMe Records)
Baauer – Zales (LuckyMe Records)