Český crowdfunding letos opět nejvíc táhli hudebníci a jejich fanoušci

29. prosinec 2014

V listopadu 2012 byl spuštěn web HitHit.com, první crowdfundingová platforma svého druhu u nás. Jeho tvůrci se inspirovali úspěchem amerického serveru Kickstarter, který začal fungovat před pěti lety a během této doby už stihl výrazně promluvit do způsobů financování uměleckých děl a kreativních projektů. Jaká je pozice crowdfundingu v Česku po roce 2014?

Většina lidí bude mít crowdfunding primárně spojený s hudbou a není to jen fenomenálním úspěchem Amandy Palmer, která od fanoušků díky povedené kampani vybrala přes jeden milion dolarů. Jak je tomu v Česku, které má na poli crowdfundingu ze všech zemí visegrádské čtyřky nejsilnější pozici?

Zástupci tří oslovených platforem se shodují, že se celosvětový trend přirozeně promítl i u nás. Pavel Eichler z HitHitu tvrdí, že nejčastější jsou kampaně malých a středně velkých kapel. U notoricky známých interpretů hrozí, že potenciální přispěvatelé dojdou k názoru, že hudebníci jejich peníze nepotřebují. „Skončilo to katastrofou, sešlo se jim asi dvě stě korun, které si tam asi sami poslali, aby zjistili, jestli je finanční tok průchozí,“ říká Eichler k neúspěšné kampani fanklubu Lucie Vondráčkové.

Které projekty naopak letos nejvíc nažhavily crowdfundingové platformy? „Určitě to byl festival United Islands, který vybral 1,7 milionu korun. Téměř půl milionu pak na vznik dokumentu o Filipu Topolovi vybral Romek Hanzlík. Procentuálně byla nejúspěšnější kniha Maraton a jiné pošetilosti,“ shrnuje Eichler bilanci HitHitu. Skrze Startovač.cz letos nejvíc peněz vybrali Mňága a Žďorp a autoři Infobaden News, kteří chtěli expandovat do internetové televize. Oba projekty vydělaly přes 500 tisíc korun. V případě teprve dva měsíce fungujícího serveru Katalyzátor.cz, jehož třetinovými vlastníky jsou kavárník Ondřej Kobza nebo vydavatelství Supraphon, byla zatím nejúspěšnějším projektem sbírka kapely Zrní. Ta chtěla od fanoušků pomoci s vydáním rozšířeného dvojvinylu letošní desky Následuj kojota.

02912607.jpeg

Zmíněný festival United Islands se stal dosud nejúspěšnějším domácím crowdfundingovým projektem. Kolega Pavel Klusák ho dokonce označil za přelomový. Podle něj tím skončila jeho „pravěká“ éra, která se vyznačovala kuráží, novátorstvím a nutností. „My jsme trochu napjatě čekali, co se bude po United Islands dít. Nestalo se ale nic, s takovou sumou už nikdo nepřišel,“ oponuje Eichler.

Crowdfunding tedy táhne kultura, nemusí tomu tak ale být navěky. „Teď jsme v situaci, kdy se rozvíjí kreativní a kulturní sféra, ale dále to může jít i do politiky. Věřím, že se rozjede byznys crowdfunding a že lidé poznají, že i ve svém okolí mohou podporovat zajímavý projekt,“ odhaduje budoucí vývoj Martin Brykner ze Startovače. Pavel Eichler je v tomto ohledu opatrnější, podle něj jsou dva roky na vysledování trendů příliš krátkým obdobím. Jeho platforma už ale do styku s politickými ambicemi přišla, konkrétně se jednalo o úspěšné kampaně Chcu Žít Brno a Plánuj Letnou.

03280067.png

Velkou otázkou do budoucna zůstávají také charitativní sbírky a jiné projevy sociální solidarity. Crowdfundingové projekty se také objevují i mimo velká města, zatím se však jedná spíš o výjimky. „Myslím, že to lidé dostatečně nechápou. Možná si myslí, že se jedná o sbírku, jako třeba při povodních, ale ono to tak ve skutečnosti není,“ odhaduje Ondřej Kobza.

Kolik vybraly jednotlivé servery od svého vzniku? (v Kč)
HitHit: 16,000,000
Startovač: 6,500,000
Kreativcisobe.cz: 1,099,000
nakopni.me: 265,970
Everfund: 340,000
Katalyzátor: 60,587
Vision Partners: 220,000
zdroj: Aspen Institute (říjen 2014)
Jednotlivé servery si berou 3-9 procent z úspěšných kampaní.

autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.