Connan Mockasin: Chtěl bych spolupracovat s Andrém 3000. Nemůžete to zařídit?
S Connanem Mockasinem, který nemá moc rád písničky, zato miluje alba, jsme se pár dní před jeho pražskou koncertní premiérou bavili nejen o jeho posledním albu Jassbusters, které doprovází i pětidílné seriálové melodrama vlastní produkce, ale i o dětských snech, nadčasovosti či vzdušných zámcích.
Nedávno jsem narazil na jeden starý rozhovor, ve kterém jsi říkal, že tvým dětským snem bylo živit se jako řidič grejdru (stavební stroj ke srovnávání velkých ploch). Kdy jsi tenhle kariérní sen vyměnil za hudbu?
To bylo zatraceně dávno a mezitím jsem měl i spoustu jiných snů. Na kytaru jsem začal hrát asi v devíti letech a tak dva roky jsem tím byl úplně posedlý. Pak jsem toho nechal až do doby, než jsem odešel ze školy. Moc jsem nevěděl, co mám dělat, tak jsem hrál na kytaru. Pak jsem se odstěhoval do Londýna, abych zkusil štěstí v Evropě, protože Nový Zéland je hodně malý a neviděl jsem tam pro sebe žádnou budoucnost.
S jakou hudbou jsi vyrostl a jak se tahle hudba odráží v tom, co děláš dnes?
Ovlivnila mě hodně hudba, kterou poslouchali moji rodiče. Nevzpomínám si na nic konkrétního, měli celkem širokou sbírku desek. Zamiloval jsem si ale Jimiho Hendrixe, Michaela Jacksona a spousty blues. Od toho se odvíjely moje první pokusy na kytaru. Brzo mě to ale začalo nudit, tak jsem si prostě dělal, co jsem chtěl.
Myslíš, že je i v roce 2019 možné napsat nadčasové album? Co vlastně dělá z hudby něco nadčasového?
Určitě to jde! Akorát je nutné počkat těch několik dekád, abychom zjistili, jestli to opravdu je nadčasové. Nenapadá mě žádný recept na to, jak takovou desku napsat. Musí to určitě být něčím tajemné. Musí to být o tom, co doopravdy cítíš, nesmí to být kopie žádného současného trendu. Musí to být přirozené. Ale tohle jsou jenom nějaké moje odhady.
Tvoje poslední album Jassbusters doprovází pětidílný seriál Bostyn 'n Dobsyn. Jaký je tvůj vztah k filmu? Je to něco, čím by ses chtěl víc zabývat?
Určitě. Moc mě to baví. Bylo to podobné, jako když jsem dělal na své první nahrávce Forever Dolphin Love. Nevěděl jsem nic o nahrávání a to na tom bylo právě to nejzábavnější. Všechno to bylo tak nové. Práce na seriálu k tomu má hodně blízko. Vůbec totiž nevím, co přesně dělám. Dělám prostě jenom to, co mě baví poslouchat nebo na co mě baví se dívat.
Jak vnímáš současnou vizuální složku hudby? Co podle tebe dělá dobrý klip?
Mám rád věci, které mě překvapí. Které jsou nové a jiné. Videa můžou určitě hudbě hodně pomoct a hudba může zase vylepšit film. Nejlepší ale je, když se povedou obě složky. To je pak teprve vzrušující.
Jsi častým spolupracovníkem mnoha jiných zvučných jmen své branže, od Fatboye Slima přes MGMT po Jamese Blakea. Máš nějakou vysněnou, ale stále nerealizovanou kolaboraci?
Vždycky jsem si přál spolupracovat s Benjaminem Andrém, Andrém 3000. Přijde mi, že je to dobrý člověk. Vzrušuje mě. Myslím, že toho ještě hodně dokáže, ač se teď na celkem dlouho odmlčel. Myslím, že spolupráce s ním by byla zábava. Těžko říct, jestli se někdy potkáme. Nemohl bys to zařídit?
Má Jakub Kaifosz číslo na Andrého 3000? A co všechno ještě vzrušuje Connana Mockasina? Poslechněte si celý rozhovor!
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.