Cover Lover Štěpán Málek: Dnešní obaly desek těží z retrovlny

28. květen 2015

„Ta kolekce se mi líbí celá. Z výtvarného hlediska jsou to fakt povedený obaly, který mají něco víc než jen designovou funkci. Jsou to vkusný záležitosti, který hodně korespondujou i s tou muzikou. Zdá se mi, že dost vypovídají i o cílový skupině, která tu hudbu poslouchá,“ říká výtvarník, muzikant, akademik a pankáč Štěpán Málek.

Owen Pallett – In Conflict
Tenhle obal se mi líbí moc svojí jednoduchostí. Před pár lety by se to sice mohlo brát jako alternativní obal, dneska už je to celkem běžný. Ale je to takovej krásnej, jednoduchej a dobře fungující obal.

Kalle – Live From The Room
Co se obalu týče, tak je to taková žánrová klasika. Styl obalu a styl kapel, který podobný obaly používají, je celkem čitelný. Je to obal, podle kterýho můžu čuchat, kam ta kapela nebo muzika míří. Dovedu si to představit i jako nášivku. Zároveň je to taky poměrně graficky jednoduchý, úderný. Má to i určitou dávku tajemství.

The Roots – ...And Then You Shoot Your Cousin
Vlastně nevím, jestli ten obal vznikal speciálně pro tuhle kapelu, nebo ne. Ale v 80. letech nebo v tý postpunkový éře se pracovalo s tímhle typem obalu, kde se nedostatky povyšovaly na přednost. Myslím, že to určilo celý nový trend dělání coverů, kterej byl ve své době hodně graficky, vizuálně osvěžující, a těží se z toho doteď. Tady mi to trochu připomíná koláže dadaisty Johna Heartfielda.

Mac Miller – Faces
Tento obal má pro mě trochu matissovský feeling. Připomíná mi to barevný a velkoformátový koláže, který dělal Henri Matisse na starý kolena, když byl nemocnej a nemohl malovat. Věřím tomu, že autor, který tento obal dělal, Matissovu tvorbu určitě zná. Samozřejmě je tam trošku pop-artový výrazivo, možná až lehce postmoderní. Tohle by krásně obstálo jako samostatný artefakt.

Logo

Echo and the Bunnymen – Meteorites
Trochu mi to v něčem připomíná současné práce Damiena Hirsta. Nemyslím ty jeho rozpůlený telátka a žraloky, ale spíš některý jeho koláže. Možná je v tom určitý nadčasový moment. Hodně se takhle pracovalo s designem v 80. letech, což může být i podle volby fontu. Ale těžko hodnotit, protože dneska jsou takový ty retrovlny, kdy se k tomu stylu vrací. Není to jenom v grafickém designu nebo u obalů hudebních nosičů. Když si člověk zalistuje v časopise, který se zabývá grafickým designem, vidí, že se hodně těží z odkazu minulosti. Ale já si myslím, že když je to dobře uchopený, je to v pořádku.

autor: Martin Melichar
Spustit audio