Dělníci bulváru: Zpráva o lidech, co se nám smějí do očí

7. duben 2014

Dělníci bulváru asi překvapí málokoho. Neodhalují netušené skutečnosti o fungování české „žurnalistické spodiny“ ani nedemaskují svoje postavy, připomínají zprávu o životě někoho, kdo se směje, zatímco většina ostatních skřípe zuby.

„Pavle! Patnáctej článek o tom, jaká jsem hnusná p**a, která je v podstatě plesnivá?!“ ptá se hlavního hrdiny šéfredaktora Extra.cz Kateřina Kristelová někde v klubu. „Ale je to strašně čtený!“ odpovídá Novotný. Stejně odpovídá i na většinu otázek Vítu Klusákovi, který si ho vybral jako hlavní postavu filmu nazvaného podle Novotného charakteristiky sebe sama. Pavel Novotný, syn baviče a podnikatele Petra Novotného, je bulvárním novinářem, který loni v létě v rozhovoru pro slovenský deník Sme řekl o Ivetě Bartošové: „Samozřejmě, my ji teď zabijeme. Ona se ale už zabíjí sama.“

03096927.jpeg

Novotný tvrdí v různých variacích ve filmu i v rozhovorech totéž. Lidem prý dává „kvalitní servis“. Uznává, že je to hrůza, ale lidi „to chtějí“. Jemu to přináší peníze, moc a pocit úspěšnosti. „Zatímco spousta lidí se pinoží někde u průměru, já jsem hvězda svýho oboru!“ Nezbrzdí ho ani Iveta ani vědomí toho, že vyostřuje český rasismus tím, že píše zásadně o rvačkách, ve kterých Rom zmlátil bílého: „To se Čecháčkové můžou po*rat.“ Když zmlátí běloch Roma, nikoho to nezajímá. „Média jsou odrazem čtenářů,“ opakuje Novotný a nikdo jeho tvrzení nerozporuje.

V rozhovoru v Pátku Lidových novin říká, že s natáčením souhlasil proto, aby ho vidělo i jiné publikum než obvykle a aby mohl Klusákovým divákům dokázat, že je chytrý. Je otázka, jak moc je mu jeho frenetický, chvástavý, kokainový způsob projevu vlastní i v soukromí, v některých scénách filmu se ale zdá, že exhibuje pro kameru. (Když školí novou členku redakce nebo dělá online report z koncertu Bartošové z auta před sálem, protože „stejně ví, co se uvnitř děje“.)

03096928.jpeg

Podobně jako Janu Burianovi v televizním pořadu Burianův den žen s Agátou Hanychovou, který Vít Klusák s Filipem Remundou produkovali a ve kterém Novotný taky vystupuje, se v Dělnících bulváru nedaří ukazovat protagonisty jinak, než by sami chtěli vypadat, a snad o to Klusákovi ani nejde. Divák se sice dozvídá, že Novotného sestra ani manželka jeho životní náplň neschvalují, a samotná Novotného potřeba se obhajovat svědčí o schopnosti sebereflexe, ve srovnání s tím, co všechno ve filmu řekne, je to ale téměř jedno. Výsledkem je hodinu dlouhá, zábavná, tragikomická jízda Prahou, naplněná Novotného výstupy, které občas přeruší absurdní účes Zdeňka Macury, který ví, že „pro bulvární média je třeba vytvořit výraz“, nebo žvatlání majitele Extra, fanouška Noama Chomskyho o tom, že se bulváru daří držet lidi v „podrevolučním stavu“.

Klusák se drží otázky po morálce, což je na opravdovou kritiku málo. Už anotace filmu oznamuje, že si chtěl tentokrát udělit roli pozorovatele. Diváci názorově podobní režisérovi budou samozřejmě Pavlem Novotným znechucení, když ale říká, že je pro něj „systém, kde může vydělávat na tom, že ostatní jsou d*bilové, pohodlnej“, ocitá se v roli netrpělivého učitele, který Klusákovi poněkolikáté opakuje nevyvratitelný fakt. Dělníci bulváru jsou tak extrémně zneklidňující právě tím, že o lidech „sloužících“ bulvárním potřebám veřejnosti pouze podávají zprávu.

Dělníci bulváru jsou dalším dílem dokumentárního cyklu Český žurnál. Česká televize jej bude vysílat ve středu 16. dubna 2014 ve 20:00 na ČT2.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.