Děrné štítky: Chce nám Facebook zkazit náladu?

02699918.jpeg
02699918.jpeg

Facebook vypracoval studii, která má posoudit, jestli jsou emoce na sociálních sítích nakažlivé. Zapojil do ní bez výslovného svolení téměř 700 tisíc svých uživatelů. Vadí vám, že Facebook bez skrupulí manipuluje s vaší náladou?

Minulý týden Facebook uveřejnil skrze PNAS (časopis americké Akademie věd) kontroverzní studii. Cílem studie, která proběhla v lednu 2012, bylo zjistit, jak moc jsou emoce přenosné přes sociální sítě. Výzkumníky Facebooku zajímalo, jestli lidé reagují negativně a závistivě v momentě, kdy se jim zobrazuje velké množství pozitivních statusů jejich přátel.

Výsledky studie tento předpoklad vyvracely. Uživatelé, kterým se zobrazovalo méně pozitivního a více negativního obsahu, sami v důsledku plodili negativnější statusy. Uživatelé, kterým naopak Facebook plnil newsfeed spíše pozitivními statusy, se také nakazili. Z výsledků také vyplývalo, že celkové potlačení emocionálního obsahu vedlo uživatele k menšímu využívání Facebooku.

Výsledky samotné nejsou příliš překvapivé. Bouři veřejného rozhořčení však vyvolal způsob, jakým Facebook studii vedl. Nejzásadnější výtkou byla otázka souhlasu uživatelů s tím, že se stali součástí psychologického experimentu. Facebook tvrdí, že studie nebyla nelegální, jelikož možnost využití osobních dat k účelům výzkumu uvádějí ve svých Zásadách používání dat.

Podle amerických federálních předpisů musí studovaný subjekt vyjádřit „informovaný souhlas“. Značná část americké akademické obce ale tvrdí, že jednovětý dodatek v masivním textu Podmínek použití služby za informovaný souhlas k psychologickému experimentu nejde v žádném případě považovat. Zároveň také mnozí vědci napadli průkaznost studie kvůli vágně definovanému pozitivnímu a negativnímu emocionálnímu náboji posuzovaných statusů.

02633130.jpeg

Facebook v reakci na přijetí studie ohlásil, že chce zrevidovat postupy, podle nichž podobné experimenty vnitřně schvaluje. To se však zdá být malou záplatou na širší problém, ke kterému kauza poukazuje. Ten spočívá v tom, že zákony, pod kterými Facebook a ostatní firmy těžící z „big data“ operují, nereflektují rychle se měnící realitu virtuálního prostoru.

Stejně tak ale kauza ilustruje, jak moc je vedení Facebooku odtrženo od reality – jak jinak by společnost mohla jen tak zaslat studii do americké Akademie věd, jako by se nechumelilo. Zdá se, že Facebook své uživatele nepovažuje za moc víc než generátory užitečných dat. Uvidíme, jak se vypořádá se stále rostoucí zlostnou reakcí, která jak vyplývá z jeho vlastní studie, se přes sociální sítě může šířit.