Děrné štítky: Protesty taxikářů v evropských městech neříkají celý příběh Uberu

17. červen 2014

V posledních dnech opět zachvátily Londýn a několik dalších evropských měst protesty taxikářů proti nástupu „carsharingových“ společností, jako je kontroverzní Uber, na evropský trh. Mnozí z protestujících tvrdí, že jim nevadí samotná společnost, ale rozhodnutí londýnského regulačního dopravního orgánu udělit Uberu licenci na provoz taxislužby, aniž by řidiči, které Uber využívá, museli projít stejnými zkouškami. Nehledě na profesní výhrady řidičů z povolání má ale Uber přes své mládí plný talíř potíží.

Uber je sanfranciská společnost, která se snaží změnit způsob, jakým lidé cestují po městě. Namísto toho, abyste si našli taxík na ulici nebo zavolali na dispečink a objednali si vůz na určené místo, s Uberem si zavoláte odvoz aplikací v telefonu. Aplikaci na přivolání auta využívají i některé klasické taxislužby. V případě Uberu vás ale na konci cesty nečeká hledání peněženky a řidiče počítání drobných. Za jízdu totiž zaplatí aplikace automaticky za vás – pomocí karetních údajů, které jste zadali při registraci.

Právě ve způsobu platby a jejího měření spočívá největší výhoda Uberu. Tedy alespoň pro firmu samotnou. Díky své aplikaci se vyhýbá používání klasického taxametru, a tím i mnohým regulacím spojeným s provozem tradiční taxislužby. Například podle správního orgánu londýnské dopravy Transport for London nejde aplikaci Uber definovat jako taxametr, jelikož chytré telefony nejsou nainstalované přímo v autech. Vůz samotný pak nevlastní Uber, ale řidič. Před zákonem se tak Uber tváří, že neprovozuje taxislužbu, ale za provizi propojuje řidiče a cestující za účelem spolujízdy.

Cena vaší jízdy s Uberem nezávisí na délce jízdy. Je určena také podle konkrétní poptávky po vozech ve vašem okolí v daný čas a dalšími dílčími okolnostmi. Tato vlastnost souvisí s jednou z nejkontroverznějších praktik: takzvaným surge pricing. Toto až několikanásobné zvýšení cen nastává nejen v momentě, kdy poptávka převyšuje možnosti vozů k dispozici, ale údajně také třeba v případě špatného počasí. Nejenže je celý proces zvyšování cen značně neprůhledný, kritici Uberu zároveň upozorňují, že společnost v kritických chvílích uměle omezuje nabídku vozů, aby navýšila ceny.

03146458.png

Problémy Uberu však nekončí u netransparentního počítání ceny. Loni v listopadu měl jeden ze sanfranciských řidičů využívající tuto aplikaci nejprve verbálně a následně i fyzicky napadnout cestujícího mexického původu, který si přivolal jeho vůz. Poté co byl případ medializován, se ukázalo, že tento řidič má zápis v trestním rejstříku. Společnost v návalu kritiky slíbila zpřísnit své bezpečnostní kontroly řidičů. Podle sanfranciského technologického webu PandoDaily jsou však v nové podobě nedostatečné.

Největším dosavadním skandálem Uberu je žaloba, které společnost čelí v následku smrti šestileté dívky. Tu měl na konci loňského roku v San Francisku údajně srazit řidič právě využívající aplikaci Uber. Společnost však tvrdí, že řidič aplikaci ve chvíli nehody nepoužíval, a zároveň se hájí tím, že není zaměstnancem společnosti. Oba uvedené incidenty poukazují na největší nedostatek Uberu: v současné podobě společnost nedokáže a snad ani není ochotná dostatečně ručit za „své“ řidiče.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka