Designblok 2016: udržitelnost, vesmír a městský outdoor

3. listopad 2016

Kompostovatelné brýle, tetování vlastní krví nebo inspirace vesmírem. Jaké trendy ukázal Designblok?

Nejprestižnější česká přehlídka designu se odehrála už podruhé za sebou na výstavišti v Holešovicích. Ačkoliv si ve svém plném názvu vedle týdnu designu připisuje i týden módy – Designblok, Prague Design and Fashion Week – jako obvykle měl převahu produktový design. Většina českých módních profesionálů totiž dává v posledních letech pro premiéry svých kolekcí přednost Prague Fashion Weeku MBPFW, který je lépe napojený na související business a média. I tak se ale na Designbloku ukázala řada zajímavých projektů, které spadají do oblasti módy a tím i do záběru pořadu Modeschau.

Nenápadný český klenot: minimalistický městský outdoor Poutník od Tilak a Boa

To, co v Česku můžeme i díky Designbloku vidět čím dál tím častěji v oblasti interiérového designu a skla – tedy fungující propojení výrobce s designérem –, bylo tentokrát zastoupené i jedním pozitivním příslibem do budoucna v oblasti oděvu. Výjimečné a perfektně dotažené propojení kvalitního lokálního designu a průmyslu v oblasti módy představila vkusná instalace šumperské firmy Tilak a designérského studia Boa. Nadčasový a elegantní outdoor, vhodný nejen do hor, ale i do městských ulic, je zatím úspěšný hlavně v zahraničí. Minimalistická a perfektně technicky vypracovaná kolekce Tilaku Poutník dosud mířila ze šumperské dílny z velké části do japonských obchodů. Na Designbloku se premiérově představila linie určená pro český trh, který má dosud outdoor od českých značek spojený hlavně s křiklavými barvami, nevkusem a levnou výrobou v Asii. Pokračuje Michaela Vrátníková ze studia Boa: „Pracovali jsme se špičkovými outdoorovými materiály jako Ventile, Gore-tex nebo Polartec, inspirovali jsme se hlavně jejich funkčností. V designu se držíme nadčasovosti, protože Tilak dává na své oblečení čtyřletou záruku. Materiály i zpracování jsou velmi kvalitní a trvanlivé. Proto se držíme tlumených barev, minimalistických řešení a chytrých funkčních detailů, které budou aktuální i za několik let.“

03736304.jpeg

Ústředním tématem Designbloku byl sport a móda pro aktivní trávení volného času, která se vedle instalací značek jako Tilak, Wemove nebo Plove objevila i na přehlídkovém mole v kolekci Hany Zárubové. Cyklistikou nebo letectvím se v designu brýlí inspirovala designérka Nastassia Aleinikava. Sportovní ladění spojené s tématem sci-fi nesly i brýle z kolekce Past Future mladé značky LUME a ke sportu se hlásila i instalace mladé oděvní značky Oneday nebo sdíleného showroomu Koncept Story.

Český vesmír: inspirace kosmem v oděvu, šperku i papíru

Téma vesmíru se objevilo v papíru, oděvu i šperku. Výhledy z kosmické lodi z papíru figurovaly v instalaci Okolo pro S Paper. Cestou do kosmu se inspirovala i spolupráce sester Darii a Marie Makeevy, oceněná Designblokem jako nejlepší vystavená oděvní kolekce. Pokračuje Daria Makeeva: „Zaujaly nás první cesty do vesmíru a odvaha tehdejších kosmonautů. Konkrétně to byla mise Vozchod 2 z roku 1965, kdy první kosmonaut vystoupil z lodi do volného vesmíru. Ladění oděvů odráží křehkost člověka a na nášivkách jsou zachycené výhledy z iluminátorů, které evokují cestu do kosmu. Jako každý, kdo vyrůstal v postsovětském prostředí, jsme i my chtěly jako malé být kosmonautkami. Dnes se téma cest do vesmíru opět vrací s novou aktuálností.“

Mapa hvězdné oblohy a symboly planet se objevily i v instalaci kolektivu čtyř designérek z UMPRUM Overall Office, oděvy, doplňky a šperk vycházely z estetiky animovaného utopického sci-fi filmu ze sedmdesátých let Divoká planeta. Pohled teleskopem do vesmíru evokovala i instalace Heleny Lukášové, autorky jedinečných 3D tištěných šperků, objektů a skulptur. Helena Lukášová ve své práci propojuje umění s designem a vědou a dlouhodobě se zajímá o téma lidské tělesnosti. Objekty, které na první pohled vypadaly jako vzdálené hvězdy nebo galaxie, byly ve skutečnosti kopiemi reálných lidských obratlů. Pokračuje Helena Lukášová: „Páteř je velmi symbolická, začíná křížovou kostí, která se od Galénových dob nazývá svatá, a končí Atlasem, jedním z Titánů, který podle řecké mytologie drží nebeskou klenbu nad zemí. Proto jsem se obratle rozhodla instalovat jako pohled do vesmíru. Obratle jsou zároveň svým tvarem archetypem korálku.“ Obratle jsou přesnou kopií digitálního modelu páteře z CTS scanu z laboratoře forenzní antropologie a morfologie Masarykovy univerzity v Brně. Mohou být jak objektem v interiéru, tak neobvyklým šperkem nebo broží.

03736561.jpeg

Kompostovatelné brýle a kritika rychlé módy: udržitelnost na Designbloku

Vedle hudby, diskusí a přednášek se ve výstavě Designbloku ozýval i bzučivý zvuk tatérské pistole. Studentka UMPRUM Lenka Vacková svou prezentaci pojala jako aktivistickou módní performance. Vlastní krví si nechala na záda tetovat loga známých fast fashion značek jako Puma, Calvin Klein, Adidas, Nike, Zara nebo H&M. „Jde o happening na protest vůči fast fashion a konzumu. Dělníci pracující v nevyhovujících podmínkách, pro tyto značky vyrábí oblečení, které často nenosíme déle než dva měsíce, pak ho zahodíme a koupíme si nové. Podobně i toto tetování krví bude viditelné jen asi dva měsíce, pak se vstřebá a zůstanou jen jizvy. Ty mají reprezentovat to, jaké stopy a následky zanechává fast fashion na naší planetě.“ Nad udržitelnou spotřebou a omezením plýtvání neobnovitelnými přírodními zdroji se zamyslela i slovensko-německá designérská dvojice Crafting Plastics. Vlasta Kubušová a Verena Michels se poznaly na berlínské Akademii umění, kde studovaly propojení produktu a módního designu. Jejich brýle z kompostovatelného bioplastu ocenila odborná porota jako nejlepší vystavenou diplomku v oblasti produktového designu. Pokračuje Vlasta Kubušová: „Vedle brýlí a módních doplňků se tyto materiály dají použít i v mnoha jiných oblastech. Velkým tématem jsou v oblasti obalového designu, tam by mohly nahradit v současnosti nejužívanější konvenční plasty z neobnovitelných zdrojů. Existují i v podobách, které se dají sníst. Zvažujeme také pokračování v designu hraček pro děti nebo v oblasti erotických pomůcek.“


Luxus na spáleništi a poslední kapka trpělivosti: ZORYA a Janja Prokič

Stylově a s humorem se k vystavování luxusního zboží i samotnému místu konání Designbloku postavilo designérské duo ZORYA. Dan Pošta a Zdeněk Vacek představili několik nových linií delikátně a precizně vypracovaných šperků, které spočívaly na ohořelých fošnách. Kolekce Cluster, Formula a Graft získaly ocenění Designbloku za nejlepší šperk. „Návštěvníci Desigbloku nás mají spojené s experimenty a s opulentnějšími kolekcemi. Chtěli jsme ukázat, že je nám blízká i jemná filigránská práce. V kolekci Graft pracujeme s krystaly antimonitu, v dalších liniích jsou vrstvené zlaté řetízky, barokní perly, surové a broušené diamanty a další krásné materiály, které se snažíme používat jinak než klasická zlatnictví.“ Z řady dalších zajímavých instalací českých šperkařů vybočovala přesahem do keramiky a objektu práce Janji Prokič. Tématem šperků, váz a dóz bylo přesycení a z něj plynoucí plochost a nezájem ve vztahu k věcem i lidem. Pokračuje Janja Prokič: „Zvolila jsem název Last Drop – Poslední kapka – protože mám dojem, že v životě lidí je dnes spousta hektických okamžiků a k tomu momentu poslední kapky dochází až příliš často. Jde o hledání rovnováhy v našem současném životě. Pracuji s motivy tibetské medicíny a třemi symboly: vejcem, mrakem a srdcem. Vedle šperků vznikla i kolekce váz a nádob, které balancují na zlatých trojnožkách a vyžadují naše pozorné a pečlivé zacházení.“

03736301.jpeg

Módní přehlídky na Designbloku

Kruhové přehlídkové molo hostilo benefiční show se speciálními modely od Denisy Nové, Moniky Drápalové, Pavla Brejchy nebo Hany Zárubové. Zážitkem byla také sólová módní přehlídka respektované české designérky Liběny Rochové. Rozhovor o kolekci Stain Soul Seal, inspirované sklem, vám v Modeschau nabídneme příští týden. Sportovně laděnou kolekci na samostatné přehlídce představila stálice Designbloku Hana Zárubová, prostor dostala také kolekce Mi Fashion Label. Dál už přehlídky patřily výhradně studentům v rámci soutěže Diploma Selection. Ta díky spolupráci s EUNIC konfrontovala kolekce čtyř českých a jedenácti evropských diplomantů. Letos jsem byla oslovená k účasti v porotě a měla jsem díky tomu příležitost diskutovat o českých a zahraničních pracích s německou teoretičkou módy Natashou Binar z Academy Fashion & Design, Esther Sternkopf z polské ELLE a Noémií Schwaller z Dash Magazine. Na rozdíl od poroty kategorie produktového designu v naší módní jury bohužel nebyli žádní zástupci showroomů nebo koncept storů. Produktoví designéři měli výhodu také v tom, že své práce porotě osobně odprezentovali a vysvětlili face to face. Módní designéři a porotci byli bohužel odkázáni jen na prezentaci prostřednictvím módní přehlídky. Po diskusi o kritériích, podle kterých by měla být vítězná kolekce vybraná, převážilo zaměření na kreativitu, nové nápady, osobitý jazyk a posouvání hranic módního designu. Z hlasování pak vyšla jako vítězná vizuálně velmi výrazná pánská kolekce holandské designérky Jorieke Tenbergen. Ta získala vedle dalších cen také finanční příspěvek na další práci a prostor k její prezentaci na příštím ročníku Designbloku.

03736302.jpeg

K výjimečným prezentacím módy na Designbloku patřila také společná instalace oděvů Kateřiny Plamitzerové a šperků Markéty Kratochvílové v Lapidáriu. Rozhovor s nimi jsme přinesli při premiérové prezentaci této práce na Prague Fashion Weeku a najdete ho v podcastu Modeschau z MBPFW.

Playlist:
Scatta – Whttheywant
Princess Nokia – Brujas
Mechatok – Linked
Gio Baby – Curiosidad (Prod.by Labia La Fuerza)
Blood Room – Sun Pulse Equation
HansmJustin - Blue Money (prod. Sadbalmain)
Premiere – Val G - Further
BirdZzie – Pipapapífaro

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka