Deska týdne: Vince Staples a jeho ghetto realismus 2.0

1. červenec 2015

Poprvé se o jedenadvacetiletém rapovém talentu z Long Beach dozvědělo širší hiphopové publikum z debutové desky Earla Sweatshirta. Vince Staples ale nikdy nechtěl patřit k Odd Future, internetovému gangu, s nímž si ho díky spolupráci později hodně lidí spojovalo. Je to solitér, a že dokáže stát na vlastních nohou, dokázal svým loňským EP Hell Can Wait. S jeho vydáním se dostal pod zavedený label Def Jam, kde mu opatrovníka dělal producent No I.D., který vychoval hvězdy jako Common nebo Kanye West. Je na cestě další rapový věrozvěst? Epický debut Summertime ´06 postavený jako dvojalbum je vcelku jasnou odpovědí.

„V gangové kultuře poznáte léto tak, že lidi začínají umírat,“ řekl Staples v jednom z rozhovorů. Jeho deska nás má vzít na temnou procházku ghettem tak, jak ho zná on. Chce mluvit o skutečném životě, ne vyprávět pohádky, které slýchá od ostatních rapperů. Sám Staples si hodně prožil i jako člen gangu, ale měl kolem sebe i v rodině odstrašující příklady – donutilo ho to přemýšlet a na realitu ghetta se kouká s mnohem větším odstupem. Víc než gangster bojovník je dítě, kterému gangy sebraly dětství.

Nesklouzává ale k patetičnosti a mezi počítáním mrtvých rapuje do abstraktních a klaustrofobických beatů o gentrifikaci a chudobě. „Učitel mi říkal, že jsme byli otroci, máma zas že králové,“ odříkává v tracku Summertime. Na rozdíl od Odd Future sociální realita Vince Staplese zajímá, chce o problémech mluvit a nezůstávat uvězněný jenom v depresivních stavech jako Earl Sweatshirt nebo snad rozhazovat peníze. Jako rapper nechce zneužívat svého vlivu, před čímž už ostatně varoval Kendrick Lamar na letošní oceňované desce To Pimp a Butterfly. Na dvacátníka dokáže Staples rozhledem překvapit, podobně jako když na coveru desky parafrázuje grafiku Joy Division.

03420391.png

Přebasované podklady čerpající z latinskoamerických rytmů jsou často prosté jakékoliv melodie. Tu ale Staples dozpívává svou specifickou rapovou flow – to je nejznatelnější například v třaskavém tracku Norf Norf. Dalším odvážným krokem po koncipování první velké desky jako dvojalba bylo tedy také to, že na něm schází jakékoliv rádiové hity. Nejedná se jenom o jeden z nejradikálnějších rapových debutů, ale především o velký příslib do budoucna.

Přečtěte si i recenzi Karla Veselého: „Samozřejmě že v jednadvaceti letech je Vince Staples i po několika mixtapes a EP zatím v podstatě pořád ještě na začátku své cesty a jeho flow i osobnost ještě potřebují růst. A na několika místech Summertime '06 máte pocit, že je rád, když s ujetými futuristickými beaty sehraje alespoň remízu. To ale nic nemění na tom, že je to deska, která shrnuje to nejzásadnější z nastupující rapové generace – naštvanost, absenci ironie a nekompromisnost.“

Hodnocení: 90 %Vince Staples – Summertime ´06 (Def Jam Recordings, 2015), 59 min.

autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka