Diagnóza F: Lidé ve skupinové terapii zůstávají déle, než plánovali, říká terapeutka Helena Klímová

Skupinová analytička a psychoterapeutka Mgr. Helena Klímová
Skupinová analytička a psychoterapeutka Mgr. Helena Klímová

Skupinová terapie vznikla jako reakce na nouzovou situaci v období 2. světové války – z válečných bojišť přijížděla spousta vojáků, kteří potřebovali péči nejen po fyzické, ale i po psychické stránce. Kapacita individuální psychoterapie, která byla k dispozici, však byla omezená. A tak lékaři zkusili lidi léčit po skupinách.

V Československu se skupinová terapie objevovala nejdříve v kontextu léčby závislosti a v manželských poradnách. „Když lidé mluvili o svých osobních věcech, a ne o politice nebo o společnosti obecně, tolik se nebáli mluvit ani za minulého režimu,“ vzpomíná skupinová analytička a psychoterapeutka Mgr. Helena Klímová. Skupinovou terapii je možné využít při řešení řady obtíží, které člověka v životě potkají. „Často do skupiny vstupují třeba mladí lidé, pro které je to určitý prostor, kde se jim dostane podpory při vstupu do dospělosti,“ uvádí příklad terapeutka.

Diagnóza F: Realita terapeutických komunit

02860016.jpeg

O terapeutických komunitách pro léčbu závislostí jsme mnozí už slyšeli. Možná máme i nějaké představy o tom, jak to tam vypadá, co se tam děje. Někdy ty představy ale hraničí spíš s pověrami a mýty. O realitě terapeutických komunit v Čechách jsem si v Diagnóze F povídala s MUDr. Davidem Adamečkem, ředitelem a zakladatelem jedné z nejstarších komunit u nás.

Je-li řeč o malé terapeutické skupině, pak se bavíme o skupině třeba osmi lidí, které trápí celkem běžné obtíže. Skupinová terapie však není vhodná vždy a pro každého. „Pokud by přišel někdo, komu by třeba zrovna zemřel někdo blízký a potřeboval by si to nějak prožít a odtruchlit, do běžné skupiny bych jej zřejmě nedoporučila,“ říká Klímová. Členové skupiny by se mimo skupinu neměli znát ani potkávat. „To bývá problém v menších městech, kde se lidé znají, a tak tam často není možné touto formou pracovat,“ popisuje limity skupinové terapie.

Se skupinou se však pracuje nejen v rámci skupinové terapie. „Učitelé běžně pracují se skupinami žáků, i když v oblasti práce se skupinou mnohdy nejsou adekvátně vzděláni,“ říká Klímová, podle které by takové teoretické vzdělání mohlo pomoci lépe zvládat například šikanu ve školách.

Zajímá vás, s čím vším může skupinová terapie pomoci? Poslechněte si celý rozhovor v novém díle Diagnózy F!

 

Odkazy:

Česká společnost pro psychoanalytickou psychoterapii
Konference 3. Jarní skupinové dny
SUR, systém vzdělávání v psychoterapii

Spustit audio

Související