Diagnóza F s Tomášem Rektorem: Proč mají potomci politických vězňů problémy s alkoholem?

Číše - alkohol
Číše - alkohol

Tak jako se napříč generacemi nese trauma holokaustu, lze dohledat podobný transgenerační přenos i u potomků politických vězňů z 50. let minulého století. Trauma je navíc komplikované strachem a nespravedlností, které zaznívají například v podtextu příběhů potomků politických vězňů.

Se zakázkou transgeneračního přenosu traumatu lidé do terapie příliš často nepřicházejí. Většinou proto, že je to prostě jen část jejich příběhu a řada terapeutů pracuje spíše s žitou realitou člověka než s prožitky předchozích generací. Tématem do terapie by se to však mělo stát zejména v situaci, kdy se o tom mluví příliš nebo naopak vůbec. „Když vím, že takové trauma v rodině je, protože mi to člověk řekne při prvním sezení během anamnézy, a pak už o tom nikdy nepromluví, je to nápadné. Budu si říkat, proč to ten člověk není schopen přinést, jak to zpracoval, jakou obranu použil, pravděpodobně to vytěsnil. A když se pak na to téma zabrousí, dost často je pro ty lidi překvapením, že by to na ně mohlo mít vliv. Opačný extrém je, že kdykoliv se tomu člověku udělá špatně, tak to bude proto, že babička byla v lágru,“ hovoří o zkušenostech ze své praxe psychiatr a psychoterapeut MUDr. Tomáš Rektor.

Tomáš Rektor

Podobně jako holokaust i politicky motivovaná uvěznění jsou tématem, které se týkalo určité části společnosti. „Když budete mít úžasnou, intelektuální prvorepublikovou rodinu, kde najednou půlka rodiny skončí v politických lágrech a všechna vnoučata se pak budou potácet v alkoholismu, tak tam mnohem snáze nahlédnete to, jak přišla pohroma z vnějšku, která tu rodinu zdestruovala,“ popisuje psychiatr. Rodinná traumata mohou mít samozřejmě i jinou podobu než zmiňované celospolečenské události, například neštěstí, při kterém část rodiny tragicky zahyne, či sebevraždy v rodových liniích. Kontext celospolečenských témat však s sebou kromě vlastního traumatu nese navíc rozměr nespravedlnosti. „Myslím si, že to trauma strachu a nespravedlnosti, které tam je, je větší, než když je v rodině babička alkoholička, maminka alkoholička, a když ta maminka z toho rodinného příběhu zmizí nebo jinak nefunguje, tolik vás to nepřekvapí. Možná je to nefér, ale tolik to nepřekvapí,“ říká Tomáš Rektor.

Jak je možné s tématem transgeneračního přenosu traumatu pracovat v terapii? A proč by úleva přicházející spolu s vědomím, že i nás se transgenerační přenos traumatu týká, mohla být pastí? Poslechněte si Diagnózu F s Tomášem Rektorem.

Literatura:
Tenenbaum, S.: Deprese, odkaz předků
Teuschel, P.: Tajemství předků
Tóthová, J.: Úvod do transgenerační psychologie rodiny

Spustit audio

Související