Do vesmíru, do pekla i do Polska. Animátor Bagiński točí polské legendy i seriálového Zaklínače

15. srpen 2018
Ektoplasma
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ze série Polské legendy: Twardowsky

Jedním z největších talentů polské filmové fantastiky posledních dvaceti let je animátor a režisér Tomasz Bagiński. Letos, dlouho po startu své kariéry, se konečně chystá natočit svůj celovečerní debut, za sebou už má ovšem řadu působivých krátkých filmů, ve kterých kosmonauté objevují mimozemské katedrály a hříšní zbohatlíci prchají před čerty do dalekého vesmíru.

Bagiński ve druhé polovině devadesátých let ohromil diváky svými propracovanými krátkými filmy, které používaly tehdy ještě dynamicky se rozvíjející počítačovou animaci. Na svou dobu nevídaně detailní a vizuálně propracovaná byla Katedrála, kterou režisér natočil podle sci-fi povídky Jaceka Dukaje a která Bagińskému dokonce vynesla nominaci na Oscara. Snímek beze slov vypráví o kosmonautově návštěvě obří mimozemské stavby připomínající gotickou katedrálu. Dodnes je působivý především svou surreálnou, monumentální výtvarnou stránkou připomínající tvorbu polského malíře Zdzisława Bekśinského.

Pozdější Bagińského filmy se vzdálily od velkoleposti Katedrály a spíš se nesou v duchu ironické, satirické fantastiky, která propojuje žánrové motivy s vtipnými postřehy z každodenní reality. To platí hlavně pro jeho nový projekt, sérii krátkých hraných filmů inspirovaných polskými lidovými báchorkami, které převádí do podoby moderních sci-fi příběhů. V sérii Polské legendy bojuje s Drakem (ve skutečnosti zločincem unášejícím mladé dívky ve svém futuristickém obřím letadle) mladý konstruktér androidů nerozeznatelných od lidí a pekelný bazilišek se zjeví „za sedmero supermarkety a patero parkovišti, zkrátka nedaleko Varšavy“. Příběhy jsou navíc propojené příběhem o moderním, byrokratickém polském oddělení pekla, které k třídění duší používá (poněkud zastaralou) počítačovou techniku a létá v kosmických lodích poháněných lidskými hříchy. Bagińskému se z nich většinou daří vytvářet vtipné povídky, které jsou co do výpravy a speciálních efektů na velmi dobré úrovni.

Hned dva díly filmové série Bagiński věnoval postavě pana Twardowského, což byl podle legendy krakovský šlechtic, který v šestnáctém století zaprodal duši Ďáblu. Faustovská postava se v Bagińského podání změnila ve vychytralého polského zbohatlíka, který získal jmění díky paktu s pekelnými byrokraty. Jeho lhůta už téměř vypršela, a tak se rozhodl prchnout před Satanovými agenty na Měsíc a posléze až na hranice sluneční soustavy.

Z filmu Twardowsky 3.14

Právě Twardowsky bude hrdinou Bagińského připravovaného celovečerního debutu. Film s názvem Twardowsky 3.14 se podle režisérových slov bude odehrávat v pekle a v Polsku, a to v budoucnosti, přítomnosti i minulosti. Twardowsky se v něm vrátí z vesmíru na Zem a potká se s dalšími postavami série Polské legendy.

Zároveň s tím je Bagiński zapojený do dalšího projektu, který určitě zvýší tepovou frekvenci milovníkům polské fantastiky. Je to chystaný hraný seriál podle slavné fantasy série Andrzeje Sapkowského Zaklínač, který produkuje společnost Netflix. Seriálový Zaklínač bude mezinárodní koprodukce natáčená v angličtině, nicméně podílet se na ní má i sám autor literárních předloh.

Bagiński bude v každé sezóně seriálu režírovat minimálně jednu epizodu. Nebude to ostatně poprvé, co se do Sapkowského světa vydává. V jeho režii totiž vznikla animovaná intra všech tří dílů slavné polské RPG hry Zaklínač (The Witcher), která se v univerzu lovce monster Geralta z Rivie odehrávají. S vývojářským studiem CD Projekt Red také Bagiński spolupracoval na jejich chystané cyberpunkové hře Cyberpunk 2077.

Těžko říct, s jakým ďáblem podepsal produktivní polský animátor smlouvu, každopádně doufejme, že hned tak nevyprší.

Více o polském pekle, katedrálách z vnějšího vesmíru a zaklínači Geraltovi z Netflixu si poslechněte v novém díle pořadu Ektoplasma.

Spustit audio