Duhový kolonialismus? Historii queer lidí ve střední a východní Evropě odkrývá polský umělec Karol Radziszewski

16. srpen 2024

Queer lidi tu byli vždycky. Když ale nahlédnete do většiny mainstreamových archivů, jako by se po nich slehla zem. Alespoň dokud je nerozkvíříte. A právě tomu se ve své tvorbě věnuje polský multidisciplinární umělec Karol Radziszewski, který odhaluje zapomenuté příběhy queer lidí (nejen) ve střední Evropě. Svoji novou výstavu To se nikdo nedoví v pražské galerii Světova 1 přiblížil v rozhovoru na vlnách Radia Wave.

Ústředním tématem výstavy Karola Radziszewského je moment skrývání a utajování, který ale nemusí vždy představovat queer trauma, tragiku nebo selhání. Jedním z děl je tak například portrét českého drag umělce Oty Tasinata, který vystupoval pod pseudonymem hraběnka Sonata Mondscheinová. „Drag je v podstatě takovým dvojím životem, ale v dobrém slova smyslu. Jednak si hrajete s identitou persony, kterou se snažíte vyjádřit, zároveň žijete svůj vlastní, osobní život.“ Umělec pro účely výstavy vytvořil také nový video art, který odkrývá milostnou a zakódovanou korespondenci mezi dvěma milenci v Československu 70. let.

Karol Radziszewski se dlouhodobě věnuje specifikům východo, potažmo středoevropské queer zkušenosti. Upozorňuje například na to, že některé regionální milníky queer historie se odehrály mnohem dřív než jiné důležité události západního světa, třeba stonewallské nepokoje, ke kterým se velmi často odkazují právě i queer lidé z východní a střední Evropy: „Já se ve svojí práci s archivy snažím ukázat to, že kdybychom ten příběh vyprávěli chronologicky, tak by vypadal úplně jinak.“

Čtěte také

Práce s archivy není ale jenom o nostalgii nebo vzpomínání. Archivy mohou být také výsostně politické, protože ukazují, že queer lidé byli mezi námi odjakživa. „Řekl bych, že často v Polsku, ale obecně v regionu, a pak taky v Maďarsku nebo v Rusku, slýcháme od politiků že ‚tyhle věci‘ tady nikdy nebyly, že to všechno přišlo ze Západu. A teď mám na mysli queerness, homosexualitu a tak. (...) A v tenhle moment se archivy probouzejí, aktivizuje se jejich politická stránka.“

V čem spočívá síla osobních archivů? Máme se vztahovat k západním narativům queer emancipace? Jak se pracuje s archivy například v Brazílii? Jak s výstavou souvisí Helena Vondráčková a Waldemar Matuška? Poslechněte si rozhovor s umělcem Karolem Radziszewským a kurátorem výstavy Ladislavem Jacksonem.

Spustit audio

Související