Ferrari Supreme a nábytek od Apple: výstava Unauthorized Authentic zkoumá kreativní fejky

29. květen 2018

Fejky známých značek jako Nike, Gucci, Off-White nebo Yeezy byly dřív módním faux pas. V současnosti se ale dostávají do nového světla a jsou naopak žádané a stavěné na odiv. Čím to je, že bootlegy a kreativní kopie, kterým se říká unauthorized authentic, začínají být vnímané jinak?

Hlubší vhled do současné situace přináší aktuální výstava Unauthorized Authentic v brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu. Posun významu fejků dává do souvislosti s globálním nástupem street wearu a logománie, které v posledních dvou letech infikovaly i tradiční luxusní značky typu Balenciaga nebo Louis Vuitton.

Název si multimediální umělkyně Romana Drdová a kurátorka současného výtvarného umění Monika Čejková vypůjčily z asijských e-shopů, kde jsou jako #unauthorizedauthentic signované věrné repliky nebo redesigny. Okopírují a spojí do jednoho třeba dva originální kusy a vznikne dosud neexistující věc, třeba kombinace tenisek Balenciaga a Off-White a podobně. Je to trochu jako věštění budoucích spoluprací mezi značkami.

„Jedním z inspiračních zdrojů byl můj pobyt v Číně. Zaujala mě tamní fascinace západními značkami jako třeba Apple, které se objevují na nábytku, povlečení, skútrech a podobně. Věc jako by nabyla na hodnotě už jen použitím loga,“ vysvětluje Monika Čejková. Status věrných a kreativních kopií je podle jejích zkušeností v Asii jiný než v Evropě. Dobře udělaná kopie je vnímaná jako kvalitní produkt.

K popularitě a novému statusu fejků nejen v Asii, ale i v západním euro-americkém světě podle Romany a Moniky přispěly i samy luxusní značky. Po marných snahách kopírování zastavit některé z nich změnily přístup a začaly fejky ironicky glosovat ve vlastních kolekcích. Na přehlídce Gucci se třeba prezentovalo tričko s nápisem Guccy (2017) a Vetements v roce 2016 posbírali fejky svých kolekcí a nabídli je k prodeji v oficiálním garážovém fake obchodě Vetements v Soulu.

„Důvody, proč si lidi pořizují fejky, jsou různé. Je to nižší cena, snazší dostupnost, ironie nebo nějaký osobní statement. Já osobně například nosím kopie modelu Balenciaga Tripple S i jako určitou kritiku předraženosti toho produktu,“ říká Monika Čejková.

Výstava Unauthorized Authentic je součástí Bienále grafického designu a trvá až do konce srpna. Můžete na ní vidět řadu ukázek doslovných i kreativních kopií bot a oblečení, například botu, která kombinuje Adidas Boost s logy Off-White. Pro komplexní vyznění jsou do instalace zahrnuté i příklady z opačného extrému. Kdy jsou konzumenti zcela fascinovaní originálem a není pro ně společensky přijatelné nosit repliku. Poslechněte si o ní víc v rozhovoru s Monikou Čejkovou a Romanou Drdovou.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.