Filosofie dětem svědčí. Naučte se, jak ve svém dítěti probudit malého filosofa

2. prosinec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy dítě, čtení, holčička

Filosofické myšlení a tázání u dětí dokáže být překvapivě hluboké a měli bychom ho rozvíjet. Na tuto disciplínu se soustředí celý obor nazývaný zkratkou P4C. Jeho metodou však není nutit děti uvažovat nad zadanými filosofickými otázkami, ale spíš naučit je se správně ptát.

Někteří rodiče mají tendenci dětem říkat, že na určité úvahy ještě nejsou dost staré. Ve skutečnosti jde ale podle expertů filosofické myšlení rozvíjet už u malých dětí a vede to k výraznému rozvoji jejich jazykových a intelektuálních schopností, což zjistil i autor programu Filosofie pro děti Matthew Lipman, který s tím začal už v šedesátých letech. 

Jak tedy na to? Filosof a pedagog Petr Bauman, který koordinuje Centrum filosofie pro děti říká, že filosofovat se dá i o úplně běžných problémech, se kterými se děti setkávají: „Už třeba díte v mateřské škole řeší velké filosofické otázky. Například ‚Když mi Franta rozbil autíčko, je to ještě pořád můj kamarád?‘ A pak se ho může ptát na to, co to vlastně znamená, že je někdo kamarád? Je kamarád někdo, kdo mi nikdy nesmí udělat nic, co mi jde proti srsti, nebo naopak, když je to můj kamarád, tak mu musím dovolit cokoliv?“ 

Čtěte také

Způsob, jakým děti uvažují o morálních a filosofických problémech nás ale také může mnohému naučit. Z toho vychází výzkumník Robin Kopecký z Katedry filosofie a dějin přírodních věd Přírodovědecké fakulty University Karlovy, který se věnuje výzkumu filosofických intuic u dětí.

On a spoluautorka výzkumu Michaela Jirout Košová se zaměřili na to, jak děti vnímají roboty a zda jim přisuzují duši. „V příštích letech budou roboti využíváváni například k výuce. Takže v některých ohledech bude vztah člověka a robota velmi osobní a je důležité vědět, jak se k nim děti vztahují,“ říká Kopecký.

Kopecký také zjistil, že ve známém „vozíkovém testu“ mají děti menší morální problém strčit někoho pod rozjetý vozík, než mají dospělí. Důvod, proč tomu tak je, prozradí nové Houpačky.

Jak s dětmi začít filosofovat? A co když chtějí začít řešit otázky, které vzbuzují i v dospělých úzkost, jako jsou témata smrti nebo sexu? A jak v dítěti povzbudit filosofické tázání? Poslechněte si celé Houpačky!

autor: Dalibor Zíta
Spustit audio