Hergot!: Justiční vražda na Golgotě

1. duben 2018
Ježíš na kříži - ukřižování - hřbitov

Velikonoce jsou největší křesťanský svátek. I když je pointou a happy endem velikonočního příběhu to, že Ježíš vstal z mrtvých, není snad ani možné tuto událost oslavovat bez myšlenky na Ježíšovo ukřižování, násilnou smrt na Golgotě. Vždyť právě ta se nakonec – v podobě kříže – stala symbolem celého náboženství. Není to pak ale celé trochu morbidní?

Religionista Ivan Štampach říká: „Smrt je vždycky špatná. Je-li Ježíš někým, skrze něhož mluví a jedná Bůh, můžeme v tom vidět Boží solidaritu s člověkem.“ Reaguje tak mimo jiné na ty proudy v křesťanském myšlení, které velikonoční příběh vede k oslavování bolesti a utrpení jako nutné cesty ke spáse a věčnému životu. „To je duchovní masochismus,“ odmítá tuto myšlenku Štampach.

Ježíš Kristus byl zavražděn – mimo jiné proto, že měl mocné svrhnout z trůnu a ponížené povýšit. Šlo o justiční vraždu. Co ale s tím, že Ježíš zemřel za naše hříchy, jak se často říká? K tomu Štampach říká: „Nerozumím tomu, proč by Bůh měl nedokonalého člověka – a nedokonalí rozhodně jsme – za jeho hříchy trestat smrtí, kterou pak tedy na sebe zástupně bere Kristus. Přiznám se, že to jsem přes své teologické vzdělání nikdy nepochopil.“

Jaký je tedy vztah Kristovy smrti ke staršímu – a univerzálnějšímu – motivu náboženské oběti? A čím může velikonoční příběh včetně drsného Velkého pátku oslovovat a inspirovat dnes, třeba i lidi, kteří se ke křesťanství nehlásí? Neváhejte a poslechněte si celý pořad!

Spustit audio
  • Náboženství
  • Rozhovor