Hergot! S Františkem Kalendou: Jak katolík držel ramadán v Maroku

17. červen 2018

Minulý týden skončil ramadán. Postní měsíc, který je jedním ze základních pilířů islámu. V muslimských zemích se toto období zásadně promítne do každodenního života společnosti a často existují i speciální zákony, které regulují chování občanů a fungování veřejných institucí pro tuto dobu. Jak prožívá ramadán český katolík, jsme se zeptali antropologa Františka Kalendy, který se aktivně účastnil půstu v Maroku.

„Ramadán jsem zažil v Maroku už jednou. Tentokrát jsem se rozhodl, že nebudu otravovat svoje muslimské kamarády tím, že budu jíst, když oni nemůžou a absolvuji půst aktivně s nimi,“ vysvětluje svou motivaci František, který je jinak praktikujícím katolíkem. Přes den se tak musel zdržet jídla a pití, ale i sexuální aktivity a půst mohl přerušit až po západu slunce tradiční společnou večeří, která se nazývá iftar nebo v marockém dialektu ftúr.

Bez vody a bez instagramu. Jak těžké je pro české muslimy a muslimky svědomitě držet ramadán?

Muslimky

„Ani vodu? To ani nepijete?! To je úplně typická reakce, když řeknu, že držím ramadán,“ vypráví Kristýna. Jak se dodržují tradice v ateistickém Česku a znamená ramadán opravdu jen přísný půst? „Někteří lidi si asi myslí, že jsme blázni, ramadán je ale o mnohem důležitějších věcech, než že pár hodin nepijete.“

František popisuje, že režim půstu má vliv na celou společnost: „Změní se úplně všechno. Všichni přijdou výrazně později do práce, vstává se později, protože se jde později spát, zkrátí se tedy pracovní i školní hodiny, zkracují se hodiny na úřadech. Mění se rozvrhy tramvají a veřejná doprava, mění se sortiment v supermarketech a přes den až do večera jsou zavřeny kavárny a restaurace. Dokonce nás i vyhazovali z knihovny, protože se zaměstnanci potřebují připravovat s rodinou na to přerušení půstu a tím pádem jsme tam mohli být jen do pěti hodin odpoledne.“

Stejně jako v postkřesťanských zemích se ovšem tradičního svátku zmocnily také korporace, které se snaží vydělat na specifickém typu konzumu, který je spojen především s nočním hodováním anebo s tradičním obdarováváním příbuzných především kusy oblečení. Proti takovému postupu řetězců se ovšem v marocké společnosti zvedá v posledních letech odpor a organizovaný bojkot vedl dokonce k dvojnásobně nižším ziskům některých společností.

František Kalenda

Co se píše o ramadánu v koránu? Jak se liší ramadán v Maroku od vzpomínek, které má redaktorka Fatima na Írán a Afghánistán? A co se dělo ve světě náboženství a společnosti? Poslechněte si celý pořad.

autoři: Jakub Ort , Fatima Rahimi , Petr Wagner , Dominik Čejka , Jan Škrob
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.