Hergot! s Ondrejem Prostredníkem: Na Slovensku se umlčují kacíři

Trnem v oku byla Prostredníkova deklarovaná podpora LGBT komunitě a jeho vystoupení na bratislavském Duhovém pochodu
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Trnem v oku byla Prostredníkova deklarovaná podpora LGBT komunitě a jeho vystoupení na bratislavském Duhovém pochodu

Doby, kdy se umlčovali lidé, kteří odporovali názorům církve, ještě není za námi. Na Slovensku to v poslední době připomněli biskupové tamní lutherské církve, kteří zakázali novozákoníkovi Ondreji Prostredníkovi učit na teologické fakultě. Trnem v oku byla jeho deklarovaná podpora LGBT komunitě a jeho vystoupení na bratislavském Duhovém pochodu. Ondrej Prostredník na rozdíl od biskupů souhlasil s telefonátem do studia a popovídal nám o celé kauze, situaci ve slovenské církvi i svém teologickém přístupu k problematice sexuálních menšin.

Dopis, který Ondreje Prostredníka informoval o odebrání tzv. kanonické mise (tedy církevního povolení vyučovat teologii) přišel bez předchozího upozornění. Ne však úplně z čista jasna. Ondrej Prostredník totiž není první, kdo narazil v lutherské církvi (celým názvem Evanjelická církev augsburského vyznania neboli ECAV) kvůli své podpoře. Před rokem ze stejných důvodů nedostal farářskou smlouvu mladý kazatel Jakub Pavlús, který psal na dané téma u Prostredníka diplomovou práci a rozhodl se v celé problematice více angažovat. Prostredník se spolu s ním angažoval proti tzv. referendu o rodině a později se také Pavlúse veřejně zastal.

Když mluví Prostredník o svém teologickém pohledu na problematiku sexuálních menšin, zdůrazňuje lidský aspekt celé věci. Zmiňuje např. těžkou situaci lidí, kteří objevili svou homosexuální orientaci po té, co vyrostli v křesťanském prostředí a často jsou vystavěni konfliktům a zraňujícím zkušenostem. „Ta první rovina, která je podle mě v celé té otázce nejdůležitější, je pastorální. Pro mne je nepřijatelné, abychom jako teologové a jako církev vysílali takové signály, které krizi těchto lidí prohlubují,“ vysvětluje Prostredník. Zároveň kritizuje i snahu některých křesťanů vybruslit z celého problému pomocí Augustinova výroku o nenávisti k hříchu, ale lásce k hříšníkovi: „Myslím si, že to je velmi nepřípustné přerámování celé diskuse, protože najednou tu někdo definuje sexuální orientaci, která není věcí osobního rozhodnutí, jako morální poklesek. Jako by to dával na jednu rovinu s krádeží nebo nevěrou nebo ublížením na zdraví. Sexuální orientace, která je identitou dané osoby, podle mě nemůže být hříchem.“

S Ondrejem Prostredníkem jsme mluvili také o roli církve ve slovenské společnosti nebo o tom, jak se v církvi projevuje narůstající islamofobie i antisemitské předsudky. Biblické okénko jsme naplnili textem ze Skutků apoštolských, který vypráví o sporech v prvotní církvi ohledně obřízky a zamýšleli jsme se, jestli to má něco společného se současnými spory ohledně homosexuality. K tomu všemu Petr vybral luxusní slovenský soundtrack s Mariánem Vargou, Bez ladu a skladu nebo Troskami.

Ondrej Prostredník