Hravouka učí děti prvouku ve stylu adventur od Amanita Design

Ze hry Hravouka
Ze hry Hravouka

V dnešním Questu přivítáme ve studiu ilustrátorku Terezu Vostradovskou a vývojáře Michala Berlingera, kteří společně tvoří projekt Hravouka. „Hravá prvouka“, jak jí přezdívají, zábavnou a nenásilnou formou dětem umožňuje poznávat přírodu a je určená jak předškolákům, tak i těm starším z prvních tříd základních škol. Kromě prvouky se podíváme na zoubek kooperativní střílečce Anthem a zavzpomínáme na strategickou Dune 2.

Hravouka původně vznikla jako fyzická knížka, která se dokonce dočkala nominace na cenu Magnesia Litera v kategorii knihy pro děti a mládež. Spoluprací Terezy Vostradovské s Michalem Berlingerem se ovšem přetransformovala v didaktickou, interaktivní a především virtuální knihu, takže v podstatě adventuru. Tereza použila první část herní verze Hravouky jako diplomovou práci v oboru animace a hra ani nevznikala s primárním účelem být učební pomůckou, přesto má edukativní potenciál. Michal by ji nejvíc přirovnal k papírové encyklopedii, herní prvky jsou spíš upozaděné. Předškoláky a mladší školáky láká hlavně na originální ilustrace a zvuky, neměla by je odradit ani velmi intuitivním ovládáním, v tuto chvíli je dostupná v 16 jazycích.

V druhé části pořadu jsme se vrhli na recenzi Anthem, kooperativní sci-fi střílečky z žánru takzvaných shlooterů, tedy her, kde se střílí nepřátelé, sbírá se z nich výbava a tak pořád dokola. Nutno dodat, že za ní stojí studio BioWare, proslulé především sériemi příběhových RPG, jako je Baldur’s Gate, Mass Effect, Dragon Age nebo Star Wars: Knights of the Old Republic. Esence letitých zkušeností s pohlcujícími narativy se ale do Anthem nepromítá ani zdálky. Co hůř, není ani příliš zábavná coby střílečka, ani uspokojivá z hlediska výbavy, která z generických nepřátel padá. Od spuštění ji provází technické problémy i množství chyb a v současném stavu ji ani náhodou nemůžeme doporučit.

Na závěr jsme si v retro okénku vzpomněli na Dune 2, která sice nebyla úplně první realtimovou strategií, rozhodně ale určila ráz žánru pro následující desetiletí. Budování základen, unikátní jednotky pro jednotlivé rody či výběr dalšího postupu na mapě světa se nám dnes mohou zdát ve strategiích automatické, v druhé Duně se ale podobné mechaniky objevily vůbec poprvé. 

Co pro Terezu představovalo při vývoji Hravouky vůbec největší výzvu? Najde se na Anthem alespoň něco pozitivního? A jaká budoucnost čeká na Dunu ve světě her? Poslouchejte Quest a dozvíte se víc!