Inez Tuschnerová – umělkyně, která oblékala architekturu i divadlo

6. listopad 2018

Inez Tuschnerová byla česká textilní výtvarnice, kostýmní návrhářka a akademická malířka. Jak vznikaly její jedinečné autorské textilie, které v sedmdesátých a osmdesátých letech halily interiéry hotelů a barů do divokých abstraktních motivů? Jaká byla její kariéra a osobní život?

Většina hotelů, pro které Inez Tuschnerová své expresivně barevné netkané textilie tvořila, byla na Slovensku. Do současnosti se z nich bohužel zachovalo minimum. Společenské prostory, kanceláře, salonky nebo bary oděné do dynamických textilních obrazů můžeme obdivovat jen díky fotografiím nebo přípravným nákresům a modelům.

S obsáhlou tvorbou a zajímavou osobností a osudem Inez Tuschnerové se můžete až do ledna 2019 seznámit na výstavě v Moravské galerii v Brně. Přímo v expozici v Pražákově paláci jsme o Inezině práci a životě natáčeli s kurátorkou Andreou Březinovou, která výstavu připravila ve spolupráci s Ondřejem Chrobákem a Jiřím Zahrádkou.

Inez Tuschnerová žila v Brně, nikdy se nevdala a až do smrti sdílela byt se svou matkou, ke které měla hodně blízký vztah. Navrhovala kostýmy pro Národní divadlo, na JAMU vyučovala scénografii. Jako jedna z prvních umělkyň začala pracovat s textilní technikou art protis – její unikátní textilní objekty, opony či dekorativní stěny se brzy objevily na výstavě v Design centru v Londýně a v dalších evropských metropolích. V roce 2002 dostala Cenu města Brna za celoživotní dílo, v roce 2012 cenu DIVA za celoživotní mistrovství v oboru kostýmní výtvarnice. Dílo Inez Tuschnerové má výrazný výtvarný rukopis, unikátní byla hlavně její práce s netkaným textilem v architektuře. Výstava v Pražákově paláci v Brně prezentuje její tvorbu, od skic a kostýmních návrhů přes volnou tvorbu až po ukázky mistrné práce s technikou art protis.

V národním podniku Vlněna byl dobře vybavený ateliér zasvěcený technice art protisu, ale Inez Tuschnerová působila spíše ve Výzkumném ústavu vlnařském, popisuje Andrea Březinová. Neoslovovala ji tehdejší orientace na kvantitu, která s sebou nesla často nízkou výtvarnou úroveň. Místo toho spolu s technology ve výzkumném ústavu hledala nové možnosti netkaných textilií. Nespokojila se s daným řešením a stále zkoušela nové cesty, jak s art protisy a artegy pracovat. Vytvářela z nich sochy, interiérové příčky a další architektonické prvky.

Proč se Inez Tuschnerová nikdy nevdala, kdo byl jejím životním vzorem a jací umělci patřili k jejímu okruhu přátel? Kdo ovlivnil její výtvarný názor a autorský rukopis? Jaký byl její vztah k politice a socialistickému režimu? A jak se jí v té době jako osobité výtvarné umělkyni na volné noze žilo? Poslechněte si v rozhovoru Modeschau s kurátorkou Moravské galerie Andreou Březinovou.

Z expozice Inez Tuschnerová v Moravské galerii

Playlist:

Doxxed – Janaina
Nick Leon – Obsidian
Katarzia – Babiky
Marie Davidson – So Right
Defensa – Exxxactly
Miserable – Hotel
Wild Beasts – Wanderlust
Marie Davidson – Day Dreaming
Laura Luna Castillo – Moskstraumen

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka