Inez Tuschnerová – umělkyně, která oblékala architekturu i divadlo
Inez Tuschnerová byla česká textilní výtvarnice, kostýmní návrhářka a akademická malířka. Jak vznikaly její jedinečné autorské textilie, které v sedmdesátých a osmdesátých letech halily interiéry hotelů a barů do divokých abstraktních motivů? Jaká byla její kariéra a osobní život?
Většina hotelů, pro které Inez Tuschnerová své expresivně barevné netkané textilie tvořila, byla na Slovensku. Do současnosti se z nich bohužel zachovalo minimum. Společenské prostory, kanceláře, salonky nebo bary oděné do dynamických textilních obrazů můžeme obdivovat jen díky fotografiím nebo přípravným nákresům a modelům.
S obsáhlou tvorbou a zajímavou osobností a osudem Inez Tuschnerové se můžete až do ledna 2019 seznámit na výstavě v Moravské galerii v Brně. Přímo v expozici v Pražákově paláci jsme o Inezině práci a životě natáčeli s kurátorkou Andreou Březinovou, která výstavu připravila ve spolupráci s Ondřejem Chrobákem a Jiřím Zahrádkou.
Inez Tuschnerová žila v Brně, nikdy se nevdala a až do smrti sdílela byt se svou matkou, ke které měla hodně blízký vztah. Navrhovala kostýmy pro Národní divadlo, na JAMU vyučovala scénografii. Jako jedna z prvních umělkyň začala pracovat s textilní technikou art protis – její unikátní textilní objekty, opony či dekorativní stěny se brzy objevily na výstavě v Design centru v Londýně a v dalších evropských metropolích. V roce 2002 dostala Cenu města Brna za celoživotní dílo, v roce 2012 cenu DIVA za celoživotní mistrovství v oboru kostýmní výtvarnice. Dílo Inez Tuschnerové má výrazný výtvarný rukopis, unikátní byla hlavně její práce s netkaným textilem v architektuře. Výstava v Pražákově paláci v Brně prezentuje její tvorbu, od skic a kostýmních návrhů přes volnou tvorbu až po ukázky mistrné práce s technikou art protis.
„V národním podniku Vlněna byl dobře vybavený ateliér zasvěcený technice art protisu, ale Inez Tuschnerová působila spíše ve Výzkumném ústavu vlnařském,“ popisuje Andrea Březinová. „Neoslovovala ji tehdejší orientace na kvantitu, která s sebou nesla často nízkou výtvarnou úroveň. Místo toho spolu s technology ve výzkumném ústavu hledala nové možnosti netkaných textilií. Nespokojila se s daným řešením a stále zkoušela nové cesty, jak s art protisy a artegy pracovat. Vytvářela z nich sochy, interiérové příčky a další architektonické prvky.“
Proč se Inez Tuschnerová nikdy nevdala, kdo byl jejím životním vzorem a jací umělci patřili k jejímu okruhu přátel? Kdo ovlivnil její výtvarný názor a autorský rukopis? Jaký byl její vztah k politice a socialistickému režimu? A jak se jí v té době jako osobité výtvarné umělkyni na volné noze žilo? Poslechněte si v rozhovoru Modeschau s kurátorkou Moravské galerie Andreou Březinovou.
Playlist:
Doxxed – Janaina
Nick Leon – Obsidian
Katarzia – Babiky
Marie Davidson – So Right
Defensa – Exxxactly
Miserable – Hotel
Wild Beasts – Wanderlust
Marie Davidson – Day Dreaming
Laura Luna Castillo – Moskstraumen
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.