Ironie sama o sobě přestala stačit, cringe stárne, přemýšlí Mat213 o hudbě a online prostoru
Matěj Čech je hudebník, který sděluje svoje pocity a myšlenky s humorem a nadsázkou. Matěj je taky spoluautorem podcastu Swag a malířem, který ve své diplomové práci tematizuje figurální malbu nebo třeba postironii. Ve své výtvarné tvorbě i v hudbě se poslední dobou věnuje kombinaci „vysokého s nízkým“.
„Je to dobře vidět na vývoji memu nebo marketingový komunikaci firem, co chtějí jít s dobou,“ popisuje Matěj odklon od ironie, která podle něj slábne a je potřeba ji revitalizovat, obohatit o další významy a vyjadřovací prostředky.
Čtěte také
Kdo Matěje zná z podia nebo rozhovorů, zná taky pojem cringe. V tomhle případě tedy cílenou trapnost, kterou je možné si užít. Ale i tahle nedávno definovaná, ale zřejmě odvěká libůstka podléhá času a trendům. „Cringe stárne. Zůstane, ale vzniká v jiných situacích. Teď koukám na seriál Sobík a tam říkal týpek trapný vtipy na stagi a lidi se tomu trapnu vůbec nesmáli,“ překvapuje Matěje Čecha.
Jako spoluautor skečů a zábavných videí musí brát v potaz různorodé přístupy svých kolegyň a kolegů, stejně jako divácký potenciál. „Já bych toho cringe ve Swagu měl mnohem víc. Ale hodně lidem je to nepříjemný. Chceme, aby na to koukalo víc a víc lidí, tak nacházíme kompromis a hledáme mainstreamovější linku,“ vysvětluje Čech dramaturgická rozhodnutí týmu, který stojí za podcastem Swag.
Jaké to je být námětem bakalářky a co to vypovídá o vztahu Matěje s kamarádem Zdenou, zjistíte v rozhovoru.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.