Jak se učit? Látku byste měli umět předat vlastními slovy dál, radí výzkumnice
Blíží se zkouškové období a maturity jsou v plném proudu. Ve Studovně jsme s výzkumnicí Kamilou Urban probrali metody učení a tipy, jak pracovat se zvýrazňovačem nebo myšlenkovou mapou. Jaké metody jsou efektivní?
„Mezi efektivní metody patří, že si během učení pokládáme vlastní otázky,” vysvětluje Kamila Urban, která se ve výzkumu zabývá také tématem procesu učení, působí na katedře psychologie na Univerzitě Karlově a ve Slovenské akademii věd. „Najdete si klíčová slova v textu a zkusíte si položit otázku, jako kdybyste byl učitel a měl jste se zkoušet,” doporučuje jednu z konkrétních metod. „Druhou metodou je vysvětlování učiva někomu dalšímu.“ Co mají obě metody společné? „Musíte množství látky zesumarizovat na velmi koncentrovanou vědomost a tu umět vysvětlit vlastními slovy a předat dál,” vysvětluje Urban.
„Studenti si stále dokola čtou své materiály, a tím pádem si myslí, že už ho dobře umí, protože mají takzvanou iluzi poznání. Tím, že něco opakovaně vidím, získám pocit, že už to umím, protože to znám,” popisuje Urban častý problém, na který studenti naráží. „Velmi efektivní je nemít pouze jeden materiál, ale kombinovat například vlastní poznámky, učebnici, video, podcast. Nejdřív si vše projdu, shrnu si to a zkusím si udělat vlastní materiál, ze kterého se mi dobře učí,” říká Urban. „Může to být papír s poznámkami nebo myšlenková mapa,” uvádí příklad a vysvětluje jak takovou mapu vytvořit.
„Podstata myšlenkových map, když se používají efektivně, je v tom, že hledáte souvislosti mezi tím, co se učíte. Nemáte jenom jednu látku, ale velké množství učení, které spolu souvisí a právě myšlenková mapa slouží k tomu, abyste ta spojení našli,” říká a jako příklad uvádí propojení dějin a literatury. Jaké učení je podle výzkumnice opravdu efektivní? „Průběžné a po malých kouscích,” uzavírá Kamila Urban.
Poslechněte si celý díl Studovny o tom, jak se učit.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.