Jaký je potenciál české módy a co ji brzdí? Výzkum upozorňuje na roztříštěnost a nespolupráci

Momentka ze show designéra Jakuba Polanky na Mercedes-Benz Prague Fashion Week
Momentka ze show designéra Jakuba Polanky na Mercedes-Benz Prague Fashion Week

Studie Potenciál módního sektoru ČR vznikla pod hlavičkou Institutu umění – Divadelního ústavu. Jejím cílem bylo zmapovat situaci českých mikropodniků do deseti zaměstnanců. Mezi ty patří mimo jiné většina místních návrhářských značek. Studie, která je volně přístupná online, shrnuje situaci do jedenácti bodů.

„Zatímco o velkých českých podnicích z oblasti módy a textilu máme díky asociaci ATOK výborný přehled, data o malých firmách dosud nikdo neshromažďoval,“ vysvětluje jedna ze spoluautorek studie Nora Jelínek. Společně s Violou Fetisovou a Zuzanou Mandic oslovily přes osmdesát profesionálů z oboru a formou kvalitativního výzkumu došly k systematickému a přehlednému shrnutí situace.

Foto ke studii Potenciál módního sektoru ČR

„Módní design se díky studii dostal mezi kreativní průmysly, které Divadelní ústav zkoumal v předchozích letech. Vedle filmu, architektury, hudby nebo knih se díky tomu česká móda může ucházet o systematickou podporu ze strany státních institucí,“ popisuje Zuzana Mandic. Ucelený popis současné infrastruktury se snaží pojmenovat konkrétní plusy a minusy a navrhovat možnosti řešení.

„Jedním z problémů je roztříštěnost a nespolupráce, nejen mezi designéry, ale i mezi spolupracujícími a podpůrnými organizacemi. Každý má svou vizi, ale chybí úsilí ke koordinaci a směřování ke společnému dobru. Každý si hraje na svém písečku,“ popisuje jeden z jedenácti definovaných problémů Nora Jelínek. K dalším bodům patří nedostatek osvěty a povrchní vnímání módy širší veřejností nebo nedostatek ekonomických ukazatelů, které by odhalily, co se v malých českých módních podnicích děje.

Studie byla poprvé veřejně představena na jarní konferenci Bussiness Forward Forum v rámci Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. Teď už je volně k dispozici online. Poslechněte si o ní víc v rozhovoru se Zuzanou Mandic a Norou Jelínek.

Proč chybí čísla o malých českých módních značkách? Na jaké problémy naráží a jak by je mohly státní instituce podpořit? Proč je důležité zařadit módu mezi kreativní průmysly? Poslechněte si v rozhovoru Modeschau.

Playlist:
Marie Davidson – the Psychologist
Sevdaliza – The Valley
Defensa – Rookie
Worli – Newgate'
L I M – Comet
Amaru – Goyard
Kelela – Frontline
20 YMA – Actual Water