Jídelní vozy se mění, sezení bude jen pro první třídu. Sníží se komfort hladových cestujících?

29. červenec 2019

České dráhy přestavují některé ze svých jídelních vozů na takzvané bistro vozy, ve kterých ale budou místa jen pro cestující první třídy. Zákazníci z druhé třídy si budou muset odnést jídlo v jednorázovém obalu. Záměr vyvolala vlnu negativních reakcí. Dopravce změny vysvětluje tím, že chce spojením jídelního vozu a první třídy ušetřit místo, a rozšířit tak občerstvení i na další linky. Co České dráhy udělají s odpadem z jednorázového nádobí a jak změny vnímají zákazníci?

Národní dopravce by tento rok měl zprovoznit devět nových bistro vozů. Ty oproti klasickým jídelním vozům nemají místa, kde se mohou lidé volně posadit. Jsou totiž určena k rezervaci, a to pouze pro cestující 1. třídy. Zákazníci z druhé třídy si jídlo musí odnést v jednorázovém obalu na svá místa v jiných vagonech. Nové bistro vozy se občas přirovnávají k restauračnímu zařízení ve vlacích typu Pendolino, tam jsou ale k rezervaci určena místa druhé třídy. „Řekl bych, že tohle není úplně dobrý nápad. Radši, aby to jídlo bylo dostupné všem, aby si každý mohl vzít to jídlo, jak potřebuje,“ říká mi v jídelním voze svůj názor Jan, který cestoval na služební cestu do Třince.

České dráhy argumentují tím, že se jedná o úsporné opatření, při kterém se spojí vagon první třídy s jídelním vozem. „Budeme moci nabídnout gastronomické služby v linkách, kde nejsou jídelní vozy tak využité nebo by byl neefektivní provoz velkého restauračního vozu,“ říká Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah. Nově budou bistro vozy rozšířeny například na linky Jižního expresu z Prahy přes České Budějovice do Lince, kde dosud žádný restaurační vůz nebyl. Podle Šťáhlavského se České dráhy tímto krokem také snaží přilákat cestující, kteří by jinak využili individuální automobilovou dopravu.

Noční vlaky – ohrožený druh na evropské železnici. Necháme ho vyhynout?

Noční vlak

Podobně jako Alois Nebel si občas pročítám dvacet let staré jízdní řády. Ne vždy je to ale útěšné. Ano, devadesátá léta byla dobou železničního úpadku a dráhy jsou dnes v mnohem lepší kondici než tenkrát. Platí to i o mezistátních vlacích: do Berlína nebo Vídně se dnes dá dojet rychleji, častěji a většinou i levněji. Jeden druh spojů ale z jízdního řádu téměř vymizel – dálkové noční vlaky.

Na sociálních sítích v souvislosti se změnami v jídelních vozech zaznívala i otázka, jestli by národní dopravce neměl řešit spíš nedostačující kapacitu druhé třídy. Autor blogu Cesta vlakem Michal Berg potvrzuje, že poptávka po první třídě není úplně prioritní, na druhou stranu souhlasí i s tím, že první třída může přilákat cestující, kteří by třeba jeli autem. „Z hlediska ekologie to tak má smysl,“ dodává Berg a zároveň podotýká, že zpětná vazba podle něj není úplně pozitivní. Neustálé odbavování zákazníků z druhé třídy na baru bistro vozu může rušit cestující v první třídě. S tím souhlasil i personál jídelního vozu ze společnosti JLV, který se mnou nechtěl mluvit na mikrofon, ale který má zkušenost se servírováním v nových bistro vozech.

Nové restaurační úprava přináší také problémy s jednorázovými plastovými obaly. Petr Šťáhlavský se brání tím, že se dráhy snaží v tomto směru učinit další kroky. V roznáškové službě už vyměnili plastové kelímky za papírové nebo plastové lžičky za dřevěná míchátka. Jídlo z nových bistro vozů si ale zákazníci z druhé třídy stále mohou odnést pouze v jednorázovém plastovém obalu. Obsluha navíc poznamenává, že „servírovat svíčkovou do plastu nám trhá srdce“.

Pusťte si reportáž o nových bistro vozech a dozvíte se, jak se budeme v budoucnosti v českých vlacích stravovat nebo proč si musíte v druhé třídě dát svíčkovou do plastového obalu.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka