„Kočují a mají rytmus v těle.“ Školní učebnice prohlubují předsudky vůči Romům, říká evropský výzkum

19. květen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Romové, romské děti, dívky

Na stereotypizaci Romů ve školních učebnicích, která je dlouhodobým problémem, upozornil v loňském roce výzkum, jenž proběhl ve dvaceti evropských zemích. Na jeho základě již aktuálně ministerstvo školství řeší nápravu s nakladateli učebnic v podobě úpravy inkriminovaných pasáží a doplnění informací o Romech. „Konečně máme v rukou konkrétní výstup z téměř 40 posuzovaných učebnic a můžeme vyvolat potřebnou změnu,“ říká jeden z autorů výzkumu Tomáš Ščuka.

Jak je na tom Česká republika v porovnání s ostatními zkoumanými zeměmi? V zemích střední a východní Evropy, kde žije romská menšina, jsou výsledky a zjištění podobné, výjimkou je ale podle Ščuky třeba Severní Makedonie, která je v mnohých věcech emancipačního hnutí vepředu. „Ať už co se týče kvót, je tam například vysoký počet romských vysokoškoláků, tak ze strany stereotypizace.“

Čtěte také

Výsledky výzkumu za Českou republiku Ščuka zveřejnil na začátku loňského září a následně se letos v dubnu ministerstvo školství sešlo s nakladateli učebnic, aby společně dohodly kroky vedoucích ke změně.

„Například u informací, proč Romové a další lidé žijí v sociálně vyloučených lokalitách, je potřeba uvádět i důvody. V učebnicích chybí odkazy a vysvětlení, které by žáky vedly ke schopnosti kritického myšlení. Jejich absence pak vytváří předsudky a prohlubuje bariéru mezi vzájemným soužitím,“ vysvětluje Ščuka, podle kterého by do autorských skupin řešících nápravu těchto stereotypů měli být zahrnuti romští odborníci. „Nejde jen o historii a dějiny, ale i o současná sociální a lidskoprávní témata.“

Jaké jsou nejčastější stereotypizace Romů v českých učebnicích a jak složité bude systémové řešení tohoto problému? Funguje spolupráce mezi ministerstvem školství a Muzeem romské kultury? Poslechněte si celý rozhovor s Tomášem Ščukou.

Spustit audio

Související