Kvalitní, jednoduché a dostupné. Design z prvorepublikové Krásné jizby demonstroval nový život a etiku

4. prosinec 2018
Ladislav Sutnar : soubor na čaj, 1931 (návrh pro Krásnou jizbu Družstevní práce, Praha, výroba sklárna Kavalier, Sázava, varné sklo, foukané, nerezová ocel, lakované dřevo, zakoupeno v l. 1965 a 1973 z pražských soukromých sbírek, inv. č. 66 183, 66 185–6

Nakupovat stylový, minimalistický a lokální design do domácnosti bylo cool už za první republiky. Společně s kurátorkou Uměleckoprůmyslového musea Lucií Vlčkovou přibližujeme začátky Krásné jizby – družstevní sítě obchodů s vlastní produkcí, která zásadně ovlivnila československou bytovou kulturu a design první poloviny 20. let.

Masová výroba esteticky hodnotných věcí navržených designérem a dostupných širokému spektru zákazníků byla ve dvacátých a třicátých letech něčím radikálně novým. „Šlo o to, aby věci byly kvalitní a zjednodušovaly uspokojování sociálních potřeb lidí. Vytváření nějakého dodatečného dekoru bylo vnímané jako mrhání lidské práce, která může být vynaložená účelněji. V tom je vidět, že nešlo jen o estetiku, ale že tvarová jednoduchost byla odrazem dobové etiky,“ popisuje kurátorka výstavy Krásná jizba 1927–1948 Lucie Vlčková.

Krásná jizba byla původně malá prodejna o dvou místnostech v Myslíkově ulici v Praze, kde se prodávaly především knihy, drobná plastika, ilustrace a reprodukce autorů, kteří ilustrovali knihy vydavatelství Družstevní práce. Bytové doplňky byly v jejím sortimentu od začátku, obrovský rozmach jejich prodeje nastal s přestěhováním do větších prostor v ulici U Prašné brány. Orientaci na průmyslovou výrobu iniciovala výstava Soudobé kultury v Brně v roce 1928. Na této oslavě deseti let Československa se prezentovaly všechny průmysly.

„Na této výstavě vynikla tendence k průmyslově vyráběnému kvalitnímu zboží. Tam tehdy ředitel a nakladatelský manažer Družstevní práce Václav Poláček objevil první autory, jejichž díla zařadil do sortimentu Krásné jizby. Oslovil tam také Ladislava Sutnara, který se pak stal uměleckým vedoucím Krásné jizby,“ vysvětluje Lucie Vlčková.

Zboží Krásné jizby se členům Družstevní práce prezentovalo v nakladatelském časopisu Panorama, vedle ukázek z připravovaných knih a kulturních zpráv. O jeho estetické kvalitě vypovídaly působivé reklamní fotografie Josefa Sudka a o jeho přednostech a funkčnosti pak fundované texty, sloužící jako osvěta v oblasti kultury bydlení. Zboží, které zadávala do výroby Krásná jizba, bylo obvykle ohlášeno subskripcí, která ověřila zájem zákazníků a těm, kteří si je předplatili, nabídla nižší cenu.

Pro Krásnou jizbu navrhovali nejlepší umělci a designéři jako Ladislav Sutnar, Antonín Kybal nebo Ludvika Smrčková. Vedle výjimečných autorských nápojových a jídelních souprav, textilu, kovových doplňků a svítidel vyrobených pro Krásnou jizbu se do sortimentu zařazovaly i běžné řemeslné a průmyslové výrobky, které zapadaly do estetiky a ducha obchodu. Hlavní bylo nabídnout vysokou estetickou a užitnou hodnotu za ceny přístupné nejširšímu publiku.

Kdo v Krásné jizbě nakupoval a jací známí designéři a umělci pro ni navrhovali? Jaká byla role Ladislava Sutnara jako uměleckého vedoucího? Proč patřilo k nejprodávanějšímu zboží sklo a textil a proč se funkcionalističtí designéři a architekti ze začátku dívali na textil s despektem? Jak se koncept Krásné jizby posouval a rozvíjel a měla by nějaká její obdoba šanci i v dnešní době? Poslechněte si v rozhovoru s kurátorkou UPM Lucií Vlčkovou.

Playlist:

ISSHU – Chemdawg 91
Kelela x Ashanti x Leonce – Foolish Bluff
El Plvybxy – Febre
ABRA – VEGAS
Advance Base – Animal Companionship – 05 You & Me & the Moon
Björk feat. Arca – Future Forever
Nick Leo n & Lila Tirando a Violeta – Wake Up (Serpiente Reina)