The Littlest Reich: Tvůce Bloku 99 oživuje nacistické loutky v béčkovém hororu o Mistru loutkářovi

22. srpen 2018

Pamětníci devadesátkových videopůjčoven si možná ještě pamatují příběh o skupině paranornálních vyšetřovatelů, kteří se vypraví do tajuplného hotelu Bodega Bay a tam jeden po druhém padají za oběť oživlým loutkám vyzbrojeným noži, plamenomety nebo vrtákem vyrůstajícím z hlavy. Béčková hororová série Mistr loutkář ale nikdy úplně neskončila. Nyní jí vdechl nový život do dřevěných údů a kovových kloubů S. Craig Zahler, tvůrce krváků Kosti a skalp a Blok 99.

Zahler napsal scénář k restartu celé série s podtitulem The Littlest Reich, který jsme měli možnost vidět na několika zahraničních filmových festivalech a oficiální premiéru měl minulý týden. Zatímco v původním filmu Mistr loutkář z roku 1989 a jeho pokračováních byl tvůrce zabijáckých loutek André Toulon bojovníkem proti nacistům za druhé světové války, v The Littlest Reich je to naopak nacistický pohlavár. Jeho loutky, kterých jsou v The Littlest Reich desítky, tak jdou po krku hlavně Židům, homosexuálům a dalším menšinám, ale neváhají zmasakrovat v podstatě kohokoli, kdo se jim připlete do cesty. Oslava třicátého výročí domnělé Toulonovy smrti, na které se odehrává většina filmu, se díky tomu změní v nekompromisní masakr.

Z filmu Puppet Master: The Littlest Reich

Za Mistrem loutkářem stojí společnost Full Moon Entertainment a její vůdčí osobnost Charles Band. Full Moon v devadesátých letech vyráběla levné, rychle natočené filmy, určené hlavně pro videopůjčovny. Ze všeho nejdřív prý Band nechával vyrobit malované filmové plakáty, které měly být co nejchytlavější, a na jejich základě se pak teprve vymýšlely náměty a psaly scénáře. Hotové filmy samozřejmě obvykle nebyly zdaleka taková podívaná jako obrázky na přebalech kazet, i když často to byla důstojná braková zábava – dobrými příklady jsou filmy jako Seedpeople, Bad Channels nebo Dollman. Ve druhé polovině devadesátek a hlavně po přelomu tisíciletí se ale Full Moon začala soustředit také na výrobu figurek a dalšího merchandisu ke svým filmům. Jejich nová produkce se proto čím dál víc soustředila na horory o vraždících hračkách (Demonic Toys), prokletých vodních dýmkách (Evil Bong) nebo vraždících perníkových panáčcích (The Gingerdead Man). Také to byly čím dál lacinější a odpadnější produkce.

Mistr loutkář do tohoto nového záměru dokonale zapadal, protože vyprávěl o celé sestavě titěrných zabijáckých loutek, ke které se průběžně daly přidávat nové a nové postavičky. The Littlest Reich je celkem třináctý film z celé série. Toulonovy loutky v předchozích pokračováních bojovaly s nacisty, démonickým egyptským božstvem nebo posedlými hračkami. Vyloženě zlé ale byly jen v prvních dvou dílech.

Zahler ve svém restartu obrátil dosavadní mytologii naruby. André Toulon v nové verzi posílá zástupy desítek svých loutkových nohsledů proti nevinným lidem. The Littlest Reich rozhodně není taková studie estetiky násilí jako Zahlerovy režijní opusy Kosti a skalp a Blok 99. Pořád je to šablonovitý béčkový horor. Ale vůbec ne špatný. Zápletka nám předhodí několik celkem sympatických postav a nechává je procházet čím dál nezřízenější přehlídkou zábavně krvavých scén. Loutky se propracovávají těly svých obětí různými nápaditými způsoby a některé exempláře jako Fuhrer Junior nebo žabí muž Happy Amphibian působí vyloženě surreálně.

The Littlest Reich je oddechový brakový film, který navazuje na to lepší z osmdesátkových a devadesátkových hororů z videopůjčoven. A rozhodně je to nejpovedenější ze všech pokračování prvního Mistra loutkáře.

Více o zabijáckých loutkách, krvavých efektech a devadesátkových videopůjčovnách si poslechněte v novém díle Ektoplasmy.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.