Móda pro normální lidi. Změní spolupráce streetwearových obchodů s návrháři český módní byznys?

22. únor 2018
Petra Ptáčková: kolekce Home x Footshop

Může být česká návrhářská móda snadno nositelná a dostupná běžným lidem? Na to začínají odpovídat první spolupráce designérů se streetwearovými obchody. Jednou z nejnovějších je kolekce Petry Ptáčkové a obchodu Footshop, který opakovaně spolupracuje také s další mladou designérskou značkou LAFORMELA. Jak se u nás vlastně návrhářská móda prodává a čím je jedinečný přístup Footshopu?

V Modeschau jsme v loňském roce uspořádali dvě diskuse na téma prodeje autorské módy v Česku. V jedné byli v hlavní roli designéři, kteří svou módu prodávají sami ve vlastních buticích nebo sdílených showroomech. Ve druhé dostali prostor zástupci multibrandových obchodů zaměřených na designérskou a udržitelnou módu. Z rozhovorů vyšlo několik základních bodů, tipů, jak věci dělat a jak ne, přímo od profesionálů z oboru.

Podobná východiska jako před rokem v Modeschau se opět zopakovala minulý týden na debatě módních odborníků, organizované platformou Fashion Map. Za Fashion Map z poloviny stojí majitelka obchodu CLAF (Czech Labels & Friends), který funguje dlouhodobě téměř výhradně na principu komise. A ačkoliv to ve shrnujícím článku není přímo zmíněno, ale jen opatrně naznačeno, diskuse vyústila v konstatování, že komise není dobré řešení. Martyna Szabadi, bývalá ředitelka Societe fashion hubu v Budapešti, která se setkání účastnila za úspěšné značky z Maďarska a Polska, uvedla příklad známé maďarské značky Nanushka. Ta se v minulosti dostala do vážných finančních problémů, právě kvůli množství svého zboží ležícího v komisích v obchodech v Paříži.

Petra Ptáčková: kolekce Home x Footshop

Osobně jsem už vyslechla desítky stížností návrhářů, jejichž věci se na komisi v různých obchodech po dlouhých měsících neprodaly a vrátily se buď špinavé a poškozené, nebo se dokonce ztratily. A protože jednání je v těchto případech bohužel často nepodložené smlouvou, ale jen ústní dohodou, neměli ve finále ani svůj model, ani peníze. Finanční situaci v některých obchodech s komisním prodejem dokreslují i zkušenosti prodavaček, které musely opakovaně urgovat o měsíce zpožděné výplaty.

Tipy, které vzešly z diskuse Modeschau s designéry a obchodníky s českou autorskou módou:

1. Pro všechny je zásadní kvalita designu, ve všech jejích aspektech, nejen co se týče vzhledu a konceptu, ale i funkce a trvanlivosti, úrovně materiálů a také způsobu, jakým byla věc vyrobena.

2. Obchody nehledají zákazníky pro specifické produkty, ale naopak zajímají je produkty, které budou oslovovat jejich zákazníky, jejich komunitu. Jsou proto otevřené různým spolupracím na limitovaných kolekcích na míru jejich konceptu. Nejlépe fungují spolupráce se značkami a designéry, kteří dobře zapadají do stávajícího stylu obchodu.

3. Pro spolupráci s obchodem musí mít designér nebo značka zvládnutou produkci: vědět, v jakých sériích a termínech je možné daný design vyrobit a doručit. Součástí balíčku pro obchod má být i tisková zpráva ke kolekci/produktu, lookbook, kampaňové fotky a obalové řešení (u spoluprací na míru obchodu je situace specifická, obchod se podílí na přípravě celého balíčku a financuje výrobu). Vše musí být dodané v termínu, na kterém se obě strany shodnou.

4. Designéři často tápou v obchodní stránce věci a v cenotvorbě. Neví, jak připravit produkt, který může fungovat i s běžnou obchodní přirážkou, která je standardně 100 až 150 procent. Pokud někdo nemá obchod v krvi a chce se věnovat hlavně navrhování, může být řešením buď se spojit s někým, kdo s obchodní stránkou pomůže, nebo nestavět vlastní značku a jít pracovat jako designér pro někoho jiného.

5. Designéři i obchody nemají dobré zkušenosti s komisním prodejem, který je u nás zatím stále poměrně rozšířený. Občas sice může být cestou, jak rozjet projekt, který by jinak neměl šanci, ukázat efektní, i když neprodejný produkt, který přitáhne zájem k dalším, méně extravagantním. Ale obecně komisní vztah často přináší problémy. Autorům leží v obchodech neprodané zboží, peněz se dočkají za dlouhou dobu nebo vůbec a chybí jim pak prostředky na další produkci a provoz značky. Pro obě strany je praktičtější nákup správně zvolených produktů na sklad, při kterém je jasněji rozložena zodpovědnost.

Právě proto je v českém prostředí tak zajímavý příklad spoluprací s designéry, které od loňska testuje obchod Footshop. Vybírá si návrháře, kteří svým přístupem a stylem ladí s konceptem a vkusem komunity kolem obchodu. A společně s nimi pak tvoří limitovanou kolekci. Designéři jsou oceněni za návrhářskou práci a zátěž produkce a prodeje pak leží na Footshopu. Bude zajímavé sledovat, jestli tento model bude dlouhodobě skutečně funkční a pro Footshop udržitelný. Pro souvislost je dobré připomenout, že podobně s designéry pracuje i koncept Freshlabels, a abychom se nedrželi jen streetwearu, také obchod NILA zaměřený na udržitelnou módu a životní styl.

Majitel Footshopu, Peter Hajduček, v rozhovoru pro Modeschau zdůraznil, že pro ně nejde jen o obchodní stránku věci: „Daná kolekce je jedinečná a nemusí se nutně líbit všem našim zákazníkům. Do spolupráce s lokálními designéry jsme se pustili proto, že po letech, kdy nám procházely rukama tisíce modelů tenisek, mikin a trik, jsme dostali chuť tvořit něco vlastního, zapojit se vlastní iniciativou. Vyrostla kolem nás velká komunita, jsme nejsledovanější český obchod na sociálních sítích. Sledují nás mladí lidé, kteří hledají svoji identitu a rozhodují se, jak budou žít. Nechceme jim pořád dokola říkat jen ‚kup si tenisky‘. Chceme přinést i něco zajímavého, nového, od sociálních témat, ekologie až po mladý módní design.“

Petra Ptáčková: kolekce Home x Footshop

Právě udržitelnost si letos team Footshopu vybral jako svoje hlavní téma. I proto vyšli maximálně vstříc požadavkům Petry Ptáčkové ohledně volby materiálů a zpracování. „Je víc způsobů, jak s udržitelnou módou pracovat. Pro mě jsou nejpřístupnější střihy s nulovým odpadem. Přestože to je časově náročné, je pro mě zásadní, aby to skutečně fungovalo a nebylo to jen o té trendy nálepce slow fashion. Spolupráce s Footshopem pro mě byla super výzva, bavilo mě to a myslím, že jsem se na ně dobře naladila. Ve světě street fashion a sneakers jsou moje kořeny, sama nic jiného než tenisky nenosím, tanec a sport koresponduje s mým životním stylem už odmala. Měla jsem to v kolekcích od úplných začátků, dávno předtím, než to bylo tak cool a žádané, jako je dnes,“ říká Petra Ptáčková.

Poslechněte si o spolupráci značek a designérů víc v rozhovoru s Peterem Hajdučkem a Petrou Ptáčkovou!

PLAYLIST:

Summer Of Haze – Future (8 A.M.)
Susumu Ykota – Song Of The Sleeping Forest
Sevdaliza – Mad Woman
Wa-ste & Ptwiggs – Moth
Kentauri – Tropical Maze
Pandoras Jukebox – Preen AW18 runway soundtrack
Ossia – Tumult (Lurka remix)
Ayya – Second Mistake
Parris – Hanging With Birds
Jessy Lanza – Giddya
E-Unity – Wormhole In The 4th Wall