Modeschau shrnuje rok 2016: Pět zpráv o české módě

03771771.jpeg
03771771.jpeg

Rok 2016 ukázal, že o český design, včetně toho módního, je čím dál tím větší zájem. Mluví se o něm napříč mainstreamovými i nezávislými médii, veřejnost je zvaná na řadu přehlídek a festivalů, vznikají nové obchody a prodejní koncepty. Spolu s rostoucí bublinou propagačního nadšení kolem české autorské módy ale přichází otázka, jak dopadne reality check. Dovedou ji obchodníci prodat a designéři v potřebné kvalitě a termínech dodat? Doufejme, že ano.

Co se v roce 2016 dělo na české módní scéně? Zásadních momentů bylo podle Modeschau pět:

1. S přehlídkami designu se roztrhl pytel, fashion week je jen jeden

Rok 2016 nabídl designérům tolik příležitostí k prezentaci, že jim z toho musela jít hlava kolem. Vedle roky zavedených a respektovaných událostí, ke kterým patří Prague Fashion Week pod zkratkou MBPFW, Designblok nebo designSUPERMARKET, se odehrály hned dva konkurenční Czech Design Weeky zároveň (V Kotvě a v Kafkově domě, viz článek) a nechyběl ani Prague Design Week. Za návštěvu rozhodně stál i Le Market, který přesto, anebo právě proto, že si nehraje na závažnou událost, láká ke kvalitnímu designu spojenému s každodenním životním stylem čím dál tím více lidí. Když ještě připočítáme festival dětského designu Mini a události zaměřené na udržitelnou módu jako Sustainable Fashion Day nebo Sustainability Day, je evidentní, že rok 2016 byl po stránce prezentace pro české designéry nebývale rušný a plný různých příležitostí.

Nejprestižnější událostí českého módního designu byl v roce 2016 MBPFW


2. Přibývají nové obchody a prodejní koncepty

Vedle nových butiků a showroomů rostou koncepty, které spojují více funkcí a rovin, jako Signature Store & Cafe ve Vnitroblocku nebo chystaný SmetanaQ, který se naplno rozjede až příští rok. O módu od českých návrhářů se začínají opatrně zajímat i první obchodní domy. Objevil se také první americký pop-up zaměřený na české návrhářské značky, chicagský projekt Sistercity Studio. Jestli tyto platformy skutečně zafungují, ukáže až příští rok. Z nejčerstvějších přírůstků mezi showroomy a butiky stojí za zmínku první pražský obchod brněnské unisex značky Wolfgang v Benediktské ulici v Praze, první obchod mladé slow fashion značky Win Win v Míšeňské 10 a proměna brněnského Pokojíku, který je nově Theó & Co. Na internetu se lokální móda prodává stále na nesmrtelném Fler.cz, na Mole 7, Freshlabels nebo Local Labels. Pomalu, ale jistě se jména místních značek vytrácí ze Zootu, kde už najdete jen pár českých jahůdek v hustém lese zahraničních značek.


3. Dobré zprávy z výroby a průmyslu

Skok v marketingu, PR i designu udělala tradiční česká značka klobouků Tonak, která otevřela nový reprezentativní a stylový obchod v Žatecké ulici. Skvělou zprávou je také spolupráce šumperské značky Tilak s designérským studiem Boa. Tilak, úspěšný hlavně na zahraničních trzích, společně s Boa zkouší zacílit i na český trh. Čeští zákazníci tak dostanou možnost pořídit si stylový minimalistický, nadčasový a funkční outdoor do města. Po inspiraci projektem Local Icons se do prvních opatrných spoluprací s externími designéry pustila značka Snaha. První protoypy sandálů, které vznikly ve spolupráci s Petrou Ptáčkovou a dvojicí Miro Sabo a Barbora Veselá, se prošly po mole podzimního týdne módy MBPFW. Velmi dobrou úroveň si drží i kolekce a prezentace značky Pietro Filipi, která z velké části stále těží z lokálního módního průmyslu a talentu místních návrhářů.

O propojování lokálních tradičních značek se současným designem a marketingem mluvili na konferenci BFF v rámci jarního týdne módy v Praze zástupci Tonak, Snaha a Pietro Filipi.

03754720.jpeg


4. Česko upcyklovalo a zpomalovalo

Jedním z nejsilnějších trendů v českém módním designu byla v roce 2016 udržitelnost. Upcyklaci, recyklaci, bio a lokální materiály zařadili do svých kolekcí skoro všichni designéři. K zavedenému Sustainable Fashion Day přibyly nové platformy jako Sustainability Day a další. Průřez českou udržitelnou módou přinesl mimo jiné i mezigenerační workshop a přehlídka Slow Up v Praze a v Brně. Rostl také zájem o lokální produkci, což odráží mimo jiné pořad Stream.cz pojmenovaný Vyrobeno v Česku, který odstartoval vloni na podzim, nebo originální projekt cestovky s názvem Dovýroby, který nabízí komentované exkurze do lokálních dílen, ateliérů a továren. Vedle lokální a udržitelné módy v Česku letos výrazně rezonoval barevně tlumený minimalismus, oversize a unisex v módě i v doplňcích, jako jsou hodinky nebo batohy.

Reportáž z mezigeneračního workshopu a přehlídky české pomalé módy Slow Up.


5. Nové instituce: módní právo a vzdělání k udržitelnosti

Na téma právních otázek v módě se rozhodla upozornit nová instituce Ústav práva módního průmyslu. Jejím cílem je přispět k lepšímu právnímu povědomí na české designérské scéně i v módním průmyslu. V Brně se začal v letošním roce chystat nový studijní obor s názvem Ekotextil design. Pro Střední školu umění a designu ho připravuje respektovaná textilní designérka a výtvarnice Světlana Kulíšková. Když všechno dobře dopadne, výuka pro první studenty nového oboru se rozjede na podzim 2017.

V Brně se chystá nový středoškolský studijní obor zaměřený na udržitelnou módu: Ekotextil design.

Playlist:
DJ TAYE x TASO – Thinkin Bout U
Taso – AM Track, Salva remix
Bicho Blanco – Colibrí 4:01
Ta-Ha – X
Svani & Mina – Hexacorallia
Blaze Kid – Maniatico
False Witness – Rapture Punks (MoMA PS1 VERSION)
J Balvin – Safari (Yelram Selectah Juke Rmx)