Módní balady i bestsellery. Designblok ukázal konceptuální performance, studentské experimenty i ready to wear

1. listopad 2018

Designová událost roku tradičně patří i módě. Jubilejní 20. ročník ukázal módní kolekce, které odkazují na lokální řemeslné tradice i nové technologie, pomáhají charitativním organizacím a posouvají hranice mezi dámským a pánským šatníkem. V rozhovorech Modeschau se setkáváme s Mirem Sabem, Pavlem Brejchou, Terezou Rosalií Kladošovou nebo Pavlem Ivančicem.

Designblok je jedinečný svým širokým záběrem, od produktového až po experimentální design všeho druhu. Potkáte tu zubní kartáčky, nábytek, konceptuální sběratelské objekty, šperk, svítidla, módu i luxusní elektromobil.

Oproti fashion weeku, který se koná dvakrát ročně a je určený hlavně profesionálům z oboru, je Designblok z velké části zacílený na širokou veřejnost. Cílem je osvěta, kultivace a podpora českého designu, který se v oblasti skla, nábytku a svítidel skutečně postupně daří propojovat s místním průmyslem a řemeslnou tradicí.

Nejvýraznější módní prezentací letošního jubilejního ročníku byla show Liběny Rochové, která ve spolupráci s výtvarníkem Musou vytvořila módní kolekci pro neziskovku Debra pomáhající pacientům s nemocí motýlích křídel a jejich blízkým. Projekt s názvem Nadotek měl několik vrstev, od nositelné ready to wear kolekce prezentované na stánku v Superstudiu přes umělecký fashion design předvedený na módní performanci na mole v Designérii až po výtvarné objekty vystavené v rámci expozice Art House v Lapidáriu.

Skvělé propojení funkce a designu ukázala Hana Zárubová. Její přehlídka byla výborným příkladem toho, jak může precizně zvládnutou módní kolekci podpořit konceptuální módní performance se sdělením přesahujícím svět módy. Silným zážitkem byla také módní show Lenky Vackové, která do rolí modelek obsadila výhradně „nemodelky“, inspirativní osobnosti ze svého okolí.

Miro Sabo, kterého uslyšíte v reportáži Modeschau, ukázal velmi nositelnou a romantickou dámskou módu s trendovým dotekem blyštivých aplikací a falešné hadí kůže ve stylingu. Velmi nositelná a skvěle zpracovaná byla kolekce Moniky Drápalové, ozvláštněná modrotisky a jedinečnými ručně zpracovanými expresivními „obrazy“ v denimu. Skvělou krejčovinu a cit pro balancování trendů a vkusu svých zákaznic ukázala Klára Nademlýnská.

Lenka Vacková a Cutulum na Designbloku

Pravidelně dostávají velký prostor studentské práce z celého světa v rámci soutěže diplomových prací Diploma Selection. Tentokrát ve finále chyběla česká jména, ale úroveň kolekcí byla velmi dobrá. Mezinárodní porota ocenila práci věnovanou spiritualitě a kultuře kmene Sámů od norské designérky Ramony Salo Myrseth. Ramona skvěle propojila téma zakořeněné v lokální tradici a historii se současným fashion designem. Dala dobrou odpověď na otázku, jak zůstat sám sebou, reflektovat vlastní historii a tradici a přitom být součástí globální módní konverzace.

K tradiční ruční práci a řemeslu se vrátili také čeští designéři Pavel Brejcha a Tereza Rosalie Kladošová. V rozhovoru Modeschau se dozvíte, jak pracovali s autorskými tkaninami a plstěním a čím byly inspirované jejich módní kolekce. Ptali jsme se také na to, čím je pro ně Designblok jedinečný a jak se dívají na různé možnosti prezentace své práce v Česku. Na závěr se dozvíte o propojení módy a nových technologií, se kterým se na Designblou prezentovali studenti Ateliéru módní tvorby UMPRUM vedení Pavlem Ivančicem.

Jaký je Designblok očima českých módních návrhářů? Jak akce zapadá do kontextu módního dění u nás a jakým způsobem se na ní lokální módní design prezentuje? Jaké tradiční textilní techniky a mezinárodní módní trendy se v kolekcích na Designbloku ukázaly? Poslechněte si v reportáži Modeschau.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka