Musíme si sedět hlavně lidsky. Vydavatelství Day After letos slaví třicet let na scéně
V Plzni usazený label a distribuci vinylových desek Day After Records znali v devadesátkách i nultých letech stovky pankáčů a milovníků hudby napříč střední Evropou, především díky vychytaným papírovým katalogům s osobitými minirecenzemi a významnými nezávislými kapelami v rosteru. Jaké byly začátky Day Afteru i jak se změnilo fungování po nástupu streamovacích služeb, jsme probírali ve Špíně s polovinou současného týmu DAR – Markétou Barochovou a Mírou Pátým.
Kritická Situace, Lvmen, Lifetime, Milemarker, Frodus, z novějších pak třeba Kalle nebo nejnovější Amelie Siba, jsou jen malým střípkem z katalogu Day After Records, který Míra založil před třiceti lety v Aši. Distribuci a vydávání desek dlouho řešil sám, společně s manželkou Martinou. V současnosti se o chod labelu starají rovnou čtyři, do týmu přibyli Markéta s Honzou. V plzeňské kanceláři a skladu společně klikají objednávky nových i starších titulů, vybalují desky, co zrovna přišly i realizují nové releasy. „Mám pocit, že se hlavně pořád prodávají desky Rancid,“ komentuje Markéta stálici mezi alby, které DAR posílá dál do světa.
Historie Day After Records se, podobně jako u jiných dlouholetých nezávislých labelů, dá rozdělit na období před digitálem a po nástupu digitálního sdílení a poslouchání hudby. „Úplně se změnilo prostředí vydávání desek,“ popisuje Míra a vykresluje dřívější systém, fungující v rámci sítě malých vydavatelství po celém světě, která se vzájemně podporovaly.
Ve Špíně jsme se, kromě jiného, snažili společně s hosty rozkrýt to, jakým způsobem masivní užívání streamovacích platforem proměnilo právě Day After Records. A samozřejmě jsme se i pokusili zjistit, co se v HQ poslouchá nejvíc.
Jak vznikal obal i nahrávka s katalogovým číslem jedna? Které momenty byly za 30 let pro label nejnáročnější? Existuje nějaká deska z katalogu, která je takzvaně nedoceněná? Jakým způsobem se vybírají nové tituly? Co je při dělání labelu největší otrava? Proč musel Míra v devadesátkách s distrem na mráz před klub Bunkr? Proměnily se nějak návyky zákazníků DAR? A jaké novinky chystají? Poslechněte si celý rozhovor s Markétou a Mírou z Day After Records ve Špíně ze záznamu!
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
![jak_klara_obratila_na web.jpg jak_klara_obratila_na web.jpg](https://wave.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/e267b388c06a96c1b90c7443afcd1a84.jpg?itok=NWANcVy-)
![](https://wave.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/94949a2cda8b0e5970dc036a8b74667d.jpg?itok=bfzCOlUT)
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.