Na severu Čech vzniká jezerní krajina. „Jestli chcete být u toho, jeďte tam teď,“ říká Luboš Klabík z architektonického ateliéru Tečka

9. červenec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Severní Čechy se mění v jezerní krajinu

Architekti nemají většinou rádi, když jim veřejnost mluví do práce. Ateliér Tečka to ale vyloženě vyhledává. Pořádají debaty, setkání s občany, oživují zapomenutá místa kulturními akcemi. Třeba i v severních Čechách, kde se zapojují do dění kolem jezera Milada.

Milada u Ústí nad Labem je třetí největší jezero v ČR. Je tu čistá voda, rákosí, ptáci a kolem (zatím nízké) lesy. A přitom ještě na přelomu tisíciletí tu byl hnědouhelný důl Chabařovice, měsíční severočeská krajina vyrabovaná povrchovou těžbou. Teď tu vzniká nová umělá příroda, jakou jinde v Česku nemáme.

Ještě je ale potřeba vyřešit řadu věcí. Například: jak sem vrátit lidi? Jak jezero napojit na okolní města a obce? Jakou mu dát identitu? Právě o to se snaží ateliér Tečka. Společnost Palivový kombinát Ústí, která Miladu spravuje, je oslovila, aby se ujali komunikace a koordinace aktérů, tedy měst, obcí, kraje. Je to úkol právě pro ně. „Vždycky mě bavilo komunikovat o architektuře směrem ven,“ říká Luboš Klabík.

Jedním z výsledků je urbanisticko-krajinářská soutěž na okolí Milady. „Přihlaste se,“ vyzývá Tečka architekty. A všechny zvou na sever Čech. Je tam spousta industriálních památek i aktuální kultura, například kino Hraničář nebo galerie Armaturka. Jsou tam levné nemovitosti. A také jezera: kromě Milady ještě jezero Most a další. „Vzniká tu jezerní krajina. A kdo to chce vidět a vyprávět o tom dětem, ať tam jede teď,“ říká Luboš Klabík.

Luboš Klabík, Jitka Žambochová a Tomáš Klapka z ateliéru Tečka

Ateliér Tečka chystá také úpravu centra nedaleké vesnice Chabařovice. Jak je jejich zvykem, sešli se s občany a na setkání se jich ptali, jak místo vypadalo dřív. Vzpomínalo se hlavně na zbořený evangelický kostel, který padl kvůli těžbě – jak se později zjistilo, zbytečně. Architekti se dozvěděli spoustu konkrétních věcí, na povrch vyplavala také spousta emocí. „Paní nám tam dokonce brečely,“ vzpomíná Jitka Žambochová. Je to podle nich příklad, že setkání s veřejností může přinést architektům informace a občanům pocit, že jsou součástí projektu. Je tu však jedna podmínka: „Člověk musí lidi poslouchat, ne jim jen představit svůj skvělý projekt,“ říká Luboš Klabík.

Řeč byla také o jejich projektech v Benešově, o úpravách města a o tom, jestli se vyplatí žula nebo asfalt. „Někdy stačí jenom uklidit,“ vzkazuje Tomáš Klapka.

O komunikaci, Instagramu, o jezeru Milada v severních Čechách a také o architektonickém egu s Lubošem Klabíkem, Tomášem Klapkou a Jitkou Žambochovou z ateliéru Tečka.

Spustit audio

Související