Nejde se vrátit zpátky a něco se musí změnit. Proč kapely ruší jedno turné za druhým?

2. listopad 2022

„Už před covidem byl hudební průmysl neúprosný a jeho nastavení pro umělce a umělkyně na hranici žitelnosti, teď je to ale ještě horší,“ shodují se redaktorky Aneta Martínková a Hana Řičicová. Neminul snad jediný den, kdy by na sociálních sítích nezaznamenaly, že některá z kapel nebo hudebnic ruší světové tour. Někoho k tomu vedly ekonomické, někoho osobní či zdravotní důvody. Jak hudební scénu a vystupování poznamenala pandemie? Můžeme se s chozením na koncerty rozloučit?

Jako návštěvnictvo koncertů oblíbených kapel si ten problém často ani nemusíme uvědomovat. Sejdeme se s přáteli v klubu, dáme si pár piv, zazpíváme si společně refrény milovaných písniček a domů si odnášíme příjemný zážitek z prožitého večera, sem tam třeba i tričko nebo desku. Pomyslná druhá strana stejnou situaci nicméně prožívá naprosto odlišně a na koncerty kapel jako Animal Collective či Metronomy nebo čerstvé držitelky Mercury Prize Little Simz se tak nejspíš nějakou dobu nepodíváme. Všichni výše zmínění a mnoho dalších totiž nedávno svá turné zrušili. Každého k tomu sice vedly trochu jiné důvody, daly by se ale zaštítit kolektivním označením nelítostný hudební průmysl.

Tradici ve ždímání umělců a umělkyň má sice dlouholetou, po pandemii se ale stal ještě neúprosnějším. Koncerty odložené ze všech pandemických let se odehrávají během jediné sezóny, vystupující mezi sebou zápasí o zájem posluchačstva i místa v poloprázdných klubech s přeplněnými itineráři. To všechno na pozadí inflace, rostoucích cen za energie a pronájmy sálů, pohonné hmoty nebo ubytovací kapacity.

„Tour byla skvělá, spoustu akcí jsme headlinovali, přišlo i hodně lidí, po všech směrech jsme se osvědčili. Stejně se teď ale vracíme domů desítky tisíc dolarů v minusu. A všichni nám furt říkaj, že je to normální. Tohle by se ale normalizovat nemělo,“ tweetovala Arooj Aftab, oceněná letos prestižní Grammy. Ta na světové turné k propagaci své třetí desky Vulture Prince na rozdíl od řady dalších odjela. V plánu to má i americký písničkář Will Sheff – neodradila ho ani skutečnost, že se z tour po Americe vrátí v přepočtu o zhruba dvě stě tisíc korun chudší – a to je ten nejpříznivější scénář. Někteří se ale rovnou rozhodli, že do tohoto nového normálu se vracet odmítají.

Je to jen pár týdnů, co hudebnice Santigold vydala nové album Spirituals, které chtěla představit svému publiku. Na Instagramu ale následovalo bolestné prohlášení: láme jí to srdce, zároveň je na sebe ale pyšná, že se takhle rozhodla – musí zrušit všechny domluvené koncerty, protože by výjezdy zkrátka nezvládla, finančně ani emočně. A v komentářích naštvaně přitakávají třeba Kathleen Hanna z kapely Bikini Kill, Lily Allen či hudebnice Lyra Pramuk.

Vykonávat umělecké profese v pozdním kapitalismu a tržním systému nebo se za těchto podmínek dokonce prosadit nebylo lehké nikdy, momentální situace je ale alarmující. V tolik očekávaném postpandemickém normálu nedošlo k saturaci, nýbrž k naprostému přesycení, shodují se vyčerpaní interpreti napříč žánry. Jak ve svém newsletteru ostatně píše i Damon Krukowski, někdejší člen kapely Galaxie 500, není to poprvé, co se hudební průmysl zásadně proměňuje, stejně jako dřív ale není možné se jen tak vrátit zpět.

Proč ceněná hudebnice Spelling přerušila své turné? A je z toho všeho nějaká cesta ven? Poslechněte si celý příspěvek.

autoři: Aneta Martínková , Hana Řičicová
Spustit audio