Nejlepší filmy 2020 podle Radia Wave: Vydatné filmové menu v hubeném roce

15. prosinec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 10 nejlepších filmů roku 2020

Promořený rok 2020 se zapíše do dějin z mnoha důvodů, jedním z nich bezesporu bude zúžený výběr z filmové distribuce a filmových festivalů. To ale neznamená, že náš letošní příjem byl nebezpečně nízkokalorický. Co vypadlo z kin, to doplnila televize. S chutí jsme tak pojedli chobotnici, tělo Kristovo, popili mléko z první krávy a vše spláchli špičkovým chlastem. A navrch se letos dařilo hororům. Pokud si tohle menu dopřejete komplet, odejdete sytí!

  1. První kráva (First Cow, r. Kelly Reichardt)

Z filmu First Cow

Záhadné kosterní pozůstatky v oregonské hlíně vedou k nejpůsobivější filmové archeologii roku. Kelly Reichardt přivádí na plátno dokonalý přízračný svět, ve kterém voní přepuštěné máslo, čerstvě upečené koblížky, mléko a kravince. Křehká a zároveň robustní balada o síle mužského přátelství, o kruté době a katarzní síle kulinářství. Nejlepší antiwestern od Jarmuschova Mrtvého muže.

  1. Neviditelný (The Invisible Man, r. Leigh Whannell)

Z filmu Neviditelný

Největší monstra letošního roku nejsou vidět. Klasický příběh o vědci, který vynalezl způsob, jak se stát neviditelným, přetavil Leigh Whannell do příběhu o přízracích domácích násilníků, kteří s námi zůstávají, i když na ně zrovna nevidíme. Vysoká škola tenze, šokujících zvratů a všudypřítomné nejistoty. Neuvěřitelná Elisabeth Moss v hlavní roli a bez debat horor roku.

  1. Sekerka (Small Axe Anthology, r. Steve McQueen)

Z filmu Sekerka: Lovers Rock

Steve McQueen svou pětidílnou filmovou antologií Sekerka na konci roku tvrdě podetnul většinu konkurence: především druhý a třetí snímek, senzuální zachycení osmdesátkové bytové reggae party Lovers Rock a brilantní policejní procedurál Red, White and Blue, představují absolutní formální i hereckou masterclass. Zatímco Red, White and Blue stojí na znamenitě vystavěném scénáři a senzačním výkonu Johna Boyegy, Lovers Rock je film složený výhradně z vibrací a dotyků: McQueen jako by v nejkrásnějších scénách celého roku objevoval zcela novou choreografii zamilovanosti.

  1. Ta druhá (The Wrong Missy, r. Tyler Spindel)

Z filmu Ta druhá

Nejlepší letošní film o živelné pohromě. Katastrofa má tentokrát jméno Missy a dokáže zničit korporátní teambuilding na Havaji spolehlivěji než hurikán Katrina. Strhující komedie, vedená nakažlivým charismatem herečky Lauren Lapkus, obsahuje také patrně nejvtipnější vzkaz žralokovi v dějinách kinematografie. Wasuup bejby!

  1. Chlast (Druk, r. Thomas Vinterberg)

Z filmu Chlast

Thomas Vinterberg nám v posledních letech odjel mezi filmové nádeníky, ale teď se vrací stejně silný jako v době, kdy dogmatizoval publikum svou nelítostnou Rodinnou oslavou. Chlast je film plný cynismu i naděje, humoru i tragédie. Je to třikrát destilovaná esence severského přístupu k životu ozdobená vrcholnou (nejen hereckou) kreací Madse Mikkelsena. What a beautiful life.

  1. V úskalí (On the Rocks, r. Sofia Coppola)

Z filmu V úskalí

Jeden z nenápadných vrcholů tvorby Sofie Coppoly opět pojednává o lidech, kteří spolu chtějí trávit víc času, ale neumí si o to říct. Subtilní, neokázalý snímek s allenovskými ozvuky o vztahu otce a dcery, osamělosti, naší touze po dobrodružství a smíření se s odvrácenou stranou mužského šarmu. Subtilní, tradičně minimalistický a jen zdánlivě konvenční snímek o ženě, která konečně vystoupila ze stínu, zdobí nečekaně extrovertní showcase Billa Murrayho, znamenitá práce se střihem a nádherné zachycení interiérů a atmosféry nejkrásnějšího města světa: New Yorku.

  1. Moje učitelka chobotnice (My Octopus Teacher, r. Pippa Ehrlich, James Reed)

Z filmu Moje učitelka chobotnice

První skutečně srdcervoucí mezidruhová romance? Takhle, člověk už navázal emocionální vztah s lecjakými tvory, ale podvodní milostné vzplanutí vyhořelého filmaře a chobotnice tu ještě nebylo. Originální, nesmírně emotivní dokument vás omotá chapadly a něžně stáhne do hlubin, kde je porozumění mezi člověkem a přírodou možné. Sir Attenborough může apelovat jako smyslů zbavený, Moje učitelka chobotnice vás ale přesvědčí o nutnosti změnit zažitý pohled na svět bez zbytečných slov.

  1. Corpus Christi (r. Jan Komasa)

Z filmu Corpus Christi

Feťák a podvodník z pasťáku se může v dnešním Polsku stát nejlepším knězem široko daleko. Další polský snímek ostře kritizující katolickou církev lze číst jako ironickou odpověď na nedávný veleúspěšný a trochu modelový Klér o prohnilosti místní katolické církve, který zbořil všechny rekordy návštěvnosti polských kin. Jan Komasa natočil mnohem osobnější snímek, který osciluje mezi fyzičnem a duchovnem a mění kostel v prostor prostoupený extází. Církev se rozpouští na jazyku neinstitucionalizované spirituality jako pilulka, která mění noc v jeden velký mejdan. Se všemi jeho kocovinami.

  1. Miluji tě, teď zemři (I Love You, Now Die: The Commonwealth v. Michelle Carter, r. Erin Lee Carr)

Z dokumentu Miluji tě, teď zemři

Dvoudílný dokument Erin Lee Carr patří k tomu nejlepšímu, co kdy na stanici HBO vzniklo. Místo potenciálně senzacechtivého zkoumání šokujícího případu plného bizarních peripetií vznikla empatická, precizně strukturovaná, nuancovaná a neustále překvapující studie „vztahu“ dvou zoufalých mladých lidí a komplexnosti lidské mysli. Způsob, jakým film vznáší morální, psychologické i filozofické otázky, na které neexistuje snadná odpověď, a jakým nás nutí neustále posouvat naši perspektivu, je i v aktuálně trendujícím kontextu true crime TV naprosto unikátní.

  1. The Dark and the Wicked (r. Bryan Bertino)

Z filmu The Dark and The Wicked

Choď preč, Satan! Bryan Bertino na své farmě inscenuje subtilní peklo na zemi. V osobitém příspěvku k vlně minimalistických hororů nadpřirozené zlo stále neodbytněji vystrkuje rohy do nevlídné reality a krutě si pohrává s každým, kdo se přiblíží k prokletému tělu umírající hlavy rodiny. Ďábel, pořád, furt.

Zvláštní uznání (abecedně):

Dva papežové (r. Fernando Meirelles)
Collective (r. Alexander Nanau)
Jeho dům (r. Remi Weekes)
Králové videa (r. Lukáš Bulava)
Země medu (r. Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov)
Žaluji! (r. Roman Polanski)

Který z vybraných filmů je nejtekutější? Jakému snímku se nejvíc podobá život Víta Schmarce? A co Vítek nejraději snídá společně s mlékem a kravinci? A jak zní nejvtipnější vzkaz žralokovi v dějinách kinematografie? Poslechněte si komentáře čelistní trojice.

autoři: Aleš Stuchlý , Vít Schmarc , Antonín Tesař , Tomáš Stejskal
Spustit audio

Související