Největší sportovní hra roku vyšla v mizerné formě. Zachránila ji až opravná aktualizace

14. říjen 2017
FIFA 18

FIFA je dlouhodobě nejoblíbenější sportovní sérií napříč všemi platformami. Každý rok se jí prodá pohodlně přes 10 milionů kusů, zájem o virtuální fotbal pořád roste a konkurence sotva lapá po dechu. Právě to může být v budoucnu problém.

Před pár týdny jsme se v Questu bavili o nejnovějším přírůstku do série NHL, jejíž kvalita už řadu let stagnuje. Jedním z hlavních důvodů je, že žádná další hokejová simulace na trhu neexistuje. Není tu nikdo, kdo by EA donutil na hře zamakat. O Fifě to zatím neplatí – obrovská popularita a konkurence v podobě Pro Evolution Soccer vývojářům nedovolí, aby si skutečně dali nohy na stůl a rok co rok vydávali nedotažený bazmek. Letos to tak ale přece jenom vypadalo.

FIFA 18 v původní, neaktualizované verzi totiž byla hotová tragédie. Především extrémně jednoduché skórování (každá druhá střela skončila v šibenici) a bolestivě hloupí brankáři ze hry udělali nepopsatelně frustrující a odpudivou záležitost, jakou žádný fanoušek reálného fotbalu hrát nechce. Naštěstí trvalo jen necelé dva týdny, než se EA vytasila s opravným patchem, který všechny kritické chyby skutečně eliminoval. Výborně, konečně se nová FIFA dá hrát, ale stojí to za to?

Takovou otázku si většina hráčů Fify vůbec neklade. Prostě si ji každý rok koupí, pak ji několik měsíců intenzivně hrají, získají úplně vše, co se získat dá, a pak zase znovu. V EA ale dělají všechno pro to, aby na stadion nalákali co nejvíc nováčků. Velmi atraktivní může pro určitou skupinu hráčů být třeba pokračování příběhového režimu s hvězdným Alexem Hunterem v hlavní roli. Hlavním tahákem módu The Journey pochopitelně nejsou zápasy a tréninky, nýbrž dění mimo hřiště. Jestliže se o profesionální fotbal zajímáte opravdu hodně, pak vás zjednodušení přestupových tahanic a vztahů mezi hráči může zneklidnit. Pro malé kluky, kteří Ronalda či Henryho považují za bohy, je to ovšem senzační příležitost, jak se k nim přiblížit.

Jedinou podstatnou novinkou týkající se zápasů je překopaný systém bránění. Je náročnější a mnohem větší roli má hra tělem a načasování zákroků. Proto se může zdát, že nová FIFA klade přehnaný důraz na ofenzivní hru, byť je to jen otázka nácviku. Zběsilé skluzování už zkrátka nefunguje. Několika důležitých změn doznal také královský režim Ultimate Team. Nově nabízí více možností hráčům, kteří nechtějí hrát online, a těm, kteří online hrát chtějí, významně ulehčuje potýkání s neférovými soupeři. Někteří totiž mají tendenci, když zrovna dostávají na frak, položit ovladač na stůl a nechat zápas doběhnout, aby nepřišli o odměnu. Teď je hra po chvíli neaktivity nemilosrdně vykopne.

FIFA 18

Letošní ročník fotbalu od EA vychází také na hybridní konzoli Nintendo Switch, kde sice nenabízí tolik režimů a je technologicky jednodušší, ale na přenosné konzoli nikdy lepší FIFA nevyšla. A vůbec poprvé si Ultimate Team můžete dát i na cestách, což je zcela zásadní argument pro hodnocení 6 ze 7. Stejně hodnotíme i verzi pro velké konzole – příště bychom ale ocenili, kdyby se dala hrát i bez opravných patchů. Dalšímu ročníku zbývá vyřešit ještě jeden problém – rozhodčí.

Podrobnou recenzi obou verzí, ke které jsme si přizvali Honzu Borse z Hrej.cz, a vzpomínání na naše poprvé s virtuálním fotbalem si poslechněte v novém Questu!