„Nejvíc si odpočinu, když začne představení, to už za vámi nikdo nemůže,“ říká Kuneš z 420PEOPLE

25. květen 2017

„Konkurence je obrovská, pro tanečníka je důležité se umět v mraku možností koncentrovat na to, co ho baví, a dokázat rozpoznat, v čem je dobrý,“ říká choreograf a tanečník Václav Kuneš, spoluzakladatel a ředitel taneční skupiny 420PEOPLE. „Taky jsem šel na školu s tím, že budu Baryšnikov, ale to se změní. Je super, když vám to někdo citlivě řekne, a pak si člověk musí přiznat, jak to je,“ přibližuje proces tanečníkova dospívání.

Václav Kuneš odešel tančit do zahraničí 4 roky po sametové revoluci. „Tenkrát u nás nebyl internet. Věci, které jsme chtěli dělat, jsme znali z véháesek a videí. Teď je všechno totálně jinak. Existuje Facebook, YouTube, mladí tanečníci mají odkud čerpat. I přesto někteří nemají přehled,“ říká Kuneš a přiznává, že zahraniční zkušenost je v životě každého nenahraditelnou zkušeností. „Dobrých tanečníků je teď v Evropě hodně, a dobrých tanečních souborů o něco méně, je to nepoměr. Nabízí se i otázka, zda by měly taneční školy každý rok produkovat tolik tanečníků. Může pak být problém si najít kvalitní práci.“

Kuneš ale dodává, že chápe, proč někteří mladí chtějí zůstat doma. „To je důvod, proč teď v Čechách žiju taky. Dějí se tu konečně zajímavé věci, jsou tu zajímaví lidé a i finanční situace se lehce zlepšila, ale pořád to je hodně o tom, co od toho ten daný tanečník chce.“ Vzdělání mladých tanečníků je podle Kuneše v Česku na dobré úrovni, menším handicapem zůstává pokrytí tzv. „překlenovacího období“, kdy tanečník opouští školu a vydává se do procesu.

„Pokud jste talentovaní, všichni pedagogové vás na škole obskakují, ale pak nastoupíte do souboru a jste jen jeden z mnoha, to je velká změna. Na některých školách v zahraničí mají toto období pokryto ještě zvláštní formou studia, kdy zůstáváte na škole, ale jste už součástí nějakého procesu, pracujete s choreografy, zaučujete se. To je věc, která u nás podle mého názoru ještě chybí.“

Podle Kuneše umí čeští tanečníci spolupracovat, partneřit. Pro každého choreografa je to podle něj naprostý základ. Taneční soubor 420PEOPLE, který Václav Kuneš založil společně s Natašou Novotnou, slaví 10 let své existence a na výročí si skupina připravila náročný rok, na který se podle tanečníkových slov moc těší. „Bilancujeme každý rok, ale letos to je přeci jen větší. Přidala se mi k tomu krize středního věku, tak přemýšlíme, jak věci dělat jinak, neopakovat se.“

420PEOPLE jsou známí spojováním tance a mluveného slova. „Pracovat s herci je pro nás hezké období, tanečníka to vytrhne ze zajetých kolejí a naučíte se látku vnímat jinak. Poučí vás to, jak to vnímá někdo jiný. Tanec a herectví se dají úplně jednoduše propojit, nabíjí nás to na celou sezonu a těšíme se na to.“

Na festivalu Tanec Praha vystoupí 420PEOPLE spolu s tanečníky z Eastmen v choreografii Sidi Larbiho Cherkaoulaa s názvem Faun. „Chtěli jsme s Larbim udělat představení pro naše tanečníky, aby je to bavilo. Ale je velmi náročné připravovat v českých podmínkách mezinárodní projekt,“ přiznává Kuneš.

„Vlastně si nejvíc odpočinu, když začne představení, protože to už za vámi nikdo nemůže, žádný mobil, žádný mail. To jsou momenty, které za to stojí. Ale skutečně regenerovat, to se ještě musím naučit.“ V rozhovoru došlo i na zatím neuskutečněné vize a Václav Kuneš prozradil, že ho láká film.

Poslechněte si celé interview!

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.