Nejvypiplanější seriál současnosti. Better Call Saul si hraje s detaily a diváckými očekáváními

26. červen 2017

Protřelý právník Saul Goodman ze seriálu Breaking Bad byl sice zábavná figurka, ale rozhodně patřil k těm méně propracovaným postavám příběhu o proměně ušlápnutého učitele chemie Waltera Whitea v drogového šéfkuchaře a sociopatického mafiána Heisenberga. Když tvůrci Breaking Bad ohlásili, že právě on se má stát hrdinou připravovaného spin-off seriálu s názvem Better Call Saul, znělo to jako vtip. Saulův příběh se zdál jako látka maximálně na prvoplánový sitcom.

Po konci třetí sezóny se naopak můžeme setkat s názory, že Better Call Saul je stejně dobrý, nebo dokonce ještě lepší než Breaking Bad. Řešit, který z obou seriálů je kvalitnější, ale popravdě nedává moc smysl. Saul je totiž skvělý úplně ve stejných ohledech, ve kterých vynikal i Breaking Bad. Oba seriály vypráví o ambiciózních hrdinech, kteří se pokouší prosadit ve světě „slušných Američanů“. Selžou a místo toho slaví mimořádné úspěchy ve zločineckém podsvětí. Tvůrci nám předkládají hodně hořký komentář současné společnosti. Ukazují, že když se hrdinové snaží žít své životy podle pravidel, které jim společnost nastavila, odsuzují se jen k poníženému a nedůstojnému živoření ve stínu svých úspěšnějších blízkých.

Selfmademani zločinu

Skvělým ztělesněním zákonů a jejich fungování v praxi je postava hrdinova bratra Chucka. Bezcitný, arogantní advokát, který je zvyklý používat právnické kličky ke svému prospěchu a ještě se přitom tvářit jako služebník zákona a pořádku, od začátku vystupuje jako vzor a zároveň nemilosrdný soudce svého mladšího bratra Jimmyho. Toho vidíme jako sympatického hrdinu, kterému štěstí tolik nepřeje, takže si neustále vylepšuje karmu obratným lavírováním na hraně zákonného, etického a dovoleného.

ze seriálu Better Call Saul

Vyznění obou seriálů je totálně pesimistické. Jediný alternativní životní styl, který vůči „hraní podle pravidel“ nabízejí, je kariéra v organizovaném zločinu. Zákony a společenské regule se tam tolik dodržovat nemusejí, je to ale naprosto nelítostné a kruté pole ovládané násilím a strachem, které dřív nebo později zlikviduje každého, kdo se v něm ocitne. Stejně jako se Jimmy pokouší po svém vyjednávat s právnickým prostředím, mezi zločinci to zkouší i druhý hrdina Better Call Saul, bývalý policista a současný příležitostný kriminálník Mike. I on se pohybuje permanentně na hraně. Z Breaking Bad víme, že podsvětí nakonec pohltí oba dva.

Paralelní Albuquerque

Dá se očekávat, že v dalších sezónách uvidíme, jak se Jimmyho a Mikeovy cesty budou čím dál víc sbližovat. Ostatně divácká očekávání jsou celkově něčím, na čem tvůrci Better Call Saul hodně staví. Seriál perfektně obstojí sám o sobě i pro diváky, kteří Breaking Bad neviděli. Ale pro ty, kteří znají peripetie drogového kingpina Heisenberga, je sledování Saula něco jako paralelní pohled do města Albuquerque v Novém Mexiku. Některé postavy znají z dřívějška a vědí, jaká je jejich budoucnost – první sezóna Better Call Saul se totiž odehrává šest let před začátkem Breaking Bad. Seriál důmyslně pracuje s tím, že víme nebo tušíme, co se s kterou postavou v budoucnu stane, ale nevíme přesně, kdy a jak k tomu dojde.

Ve třetí sezóně postavy pořád něco plánují nebo se na něčem domlouvají a tvůrci s oblibou jejich konverzaci utnou, aniž bychom se dozvěděli, k jaké dohodě dospěly. Případně dlouho sledujeme nějakého hrdinu, jak se na něco připravuje nebo provádí úkony, na jejichž smysl si někdy musíme počkat až do dalšího dílu. Někdy vyprávění přeskočí v čase dozadu nebo i dopředu, aby nám poskytlo souvislosti s tím, co bude následovat. A každá sezóna začíná černobílým prologem, který se odehrává dost možná v době, která dokonce následuje po celém Breaking Bad.

ze seriálu Better Call Saul

Bílí právníci, latinoameričtí gangsteři

Žádný jiný seriál nevěnuje tak pečlivou pozornost detailům jako Better Call Saul. Vedle nápaditého zacházení s vyprávěním se to projevuje i v desítkách drobných ozvláštnění jednotlivých scén. V době, kdy i řada nových filmů sází na chaotické rychlé střihy, těší vidět, že tady tvůrci evidentně promýšlejí kompozici každého záběru a smysl každého střihu, nebojí se neobvyklých úhlů pohledu, delších i velmi dlouhých záběrů nebo záměrně pomalejšího tempa. Nemluvě samozřejmě o neuvěřitelně přesvědčivých hereckých výkonech v čele s Bobem Odenkirkem, který ze Saula Goodmana z Breaking Bad dokázal udělat nečekaně komplikovanou a ambivalentní postavu.

V éře seriálů citlivých vůči sociálním menšinám jako Orange Is the New Black nebo Master of None by Better Call Saul na první pohled mohl působit jako příliš soustředěný na bílého, mužského, heterosexuálního hrdinu. Zároveň ale platí, že není až tolik seriálů, které by měly tak plasticky propracovanou aktivní ženskou postavu, jako je Jimmyho partnerka Kim Wexler. Ještě pozoruhodnější ale je, jak Saul (a vlastně i Breaking Bad) nakládá s etnickými menšinami. V Better Call Saul je překvapivě docela hodně postav, které nepatří k bílé rase. Téměř všechny jsou ale postavené do rolí zločinců. Mohlo by to působit jako stereotypizace, jenže Better Call Saul i Breaking Bad se stereotypy pracují většinou podvratně.

ze seriálu Better Call Saul

To, že je prostředí bohatých právníků plné bělochů, zatímco postavy z podsvětí jsou často Latinoameričané, můžeme vnímat jako ironické zveličení stereotypů spojených jak s povýšeným světem kravaťáků, tak s „šikmou plochou“ organizovaného zločinu. V seriálu, který ukazuje, že společnost jako celek ani zdaleka není tak spravedlivá, jak se tváří, působí tohle etnické dělení opravdu jako vědomý sarkasmus.

Nelítostné koláče sledovanosti

Na konci právě odvysílané třetí sezóny se svým způsobem uzavírá řada dějových linií rozehraných od samého začátku seriálu, hlavně těch, které souvisejí s Jimmym. Naproti tomu linie Mikea a drogových dealerů eskaluje do čím dál dramatičtějších poloh. Konec éry Jimmyho McGilla a nástup vypočítavého Saula Goodmana lze tedy čekat možná už v průběhu příští sezóny. Pokud se jí ovšem vůbec dočkáme. Čtvrtá řada totiž zatím nebyla schválena kvůli klesající sledovanosti letošních epizod, ta se propadla v porovnání s druhou sezónou o 34 procent.

Přesto nejsou důvody k obavám o to, zda i příští rok budeme sledovat řadu nešťastných příhod padajících na Jimmyho hlavu, tak vážné. Podle celkového žebříčku sledovanosti původních seriálů stanice AMC se Saul sice nachází hodně hluboko pod extrémně úspěšnou vlajkovou lodí této stanice, postapokalyptickou zombie sérií Walking Dead, má ale zhruba stejný počet diváků jako řada dalších cyklů této stanice – Preacher nebo The Son. Snad tedy tato přehlídka filmařského a vypravěčského mistrovství bude ještě nějakých pár let pokračovat.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.