Neviditelné i kreativní: Opravy mohou oblečení přidat na hodnotě

Z workshopu Kristiny Fingerland v Domě umění v Ústí nad Labem
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z workshopu Kristiny Fingerland v Domě umění v Ústí nad Labem

Co si umíte spravit sami a s čím míříte za odborníky? Na to jsme se ptali v ulicích Prahy. Nahlédli jsme do všedního provozu opravny oblečení a také na kreativní workshopy, které opravy povyšují na výtvarné aplikace na oděvu. Ukázalo se, že k neviditelným i uměleckým opravám oblečení vede hlavně sentiment, vzpomínky a osobní vztah. 

Opravené jako nové: jaký je den v opravně oblečení?

Vyučená krejčová a návrhářka Bára se opravám oděvů věnuje už 13 let. Posledních 9 roků pracuje v opravně v rušném obchodním centru v Praze. Během rozhovoru vymění zip u džínů a na péřové bundě a pochvaluje si, že je to jednoduchá a poctivá práce rukama, kterou se dá uživit.

„Z devadesáti procent děláme zkracování: rukávů, nohavic, šatů. Dál jsou to výměny zipů a díry ve švech. A také úpravy pro lidi, kterým se mění postava, takže rozšiřujeme nebo zužujeme,“ popisuje nejčastější zakázky Bára. Každý má podle ní ve skříni něco, čeho se nechce vzdát.

„Jsou to srdeční záležitosti, které nám lidé nosí opakovaně opravdu až do úplného rozpadu. Můžou to být levné kalhoty z řetězce, které skvěle sedí, ale i staré šaty nebo kabát po babičce. V téhle věci vůbec nehraje roli logika,“ odpovídá na otázku, co lidem vlastně stojí za investici do opravy.

V opravně už dobře vědí, které značky se brzy rozpadají a co naopak vydrží. Zákazníci prý ale často kvalitně ušitý oděv v obchodě nepoznají. Nevšimnou si chatrných švů nebo začínajících trhlin a hodnotí hlavně cenu a jestli jim věc sluší. I při opravách se pak rozhodují vedle financí hlavně podle emocionálního vztahu ke svému oblíbenému kousku.

Na přidanou hodnotu spravovaného oblečení upozornila loňská výstava Fashion Unraveled ve Fashion & Textile History Gallery v New Yorku. V expozici, která zkoumala témata paměti a nedokonalosti v módě, byly vystavené opravené, nedokončené a dekonstruované oděvy. Šaty, které byly viditelně obnošené, zkracované, zašívané a jinak upravované. 

 

Záplata jako umělecké dílo: opravy, které přidávají hodnotu

Srdcová vzpomínka z dětství přivedla k opravování oblečení také studentku UMPRUM a AVU Kristinu Fingerlandovou. „Když jsem u babičky šla spát, vzbudila jsem se s opraveným oblečením. Byla to pro mě úplně magická věc, že se to přes noc jako samo spravilo. Je to jedna z věcí, které ve mně probudily touhu věci opravovat a vracet do života,“ popisuje Kristina.

Technika sashiko

Na workshopech pro veřejnost ukazuje, že oprava může oděvu přidat na hodnotě, pokud bude mít řemeslně precizní a výtvarně hodnotnou podobu. Navazuje při tom na loňský projekt Metanoia, sérii sekáčových mikin s výšivkami. „Pracuji stále s látkami z druhé ruky, ze kterých na oděvu vytváříme metodou patchworku různé výtvarné motivy,“ popisuje Kristina. Pracuje také s japonskými technikami sashiko a boro, které jsou postavené na minimalismu a pravidelném rytmu tvarů záplat a délky stehů. Poslechněte si víc v rozhovoru Modeschau.

S čím lidé do opraven nejčastěji míří a jaké věci se nejčastěji rozpadají a kazí? Jaká je práce v opravně oblečení? Proč si vyučená krejčová vybrala práci v opravně raději než spolupráci s návrháři a divadly? Jak se dá oblečení opravou povýšit na hodnotnější a kreativnější model? Poslechněte si v Modeschau o opravování oblečení.

Playlist:

Mina – 2001
Cream Cracker and Greg – Congolo
Wanishing Twin – Telescope
Aldous Harding – the Barrel