Urban tříčtvrťáky, brutální riffy i netradiční skinheadské tóny. Práskáme dveřmi za loňským rokem
Po posledním ohlédnutím za výboji na lokální nezávislé scéně, v podobě dobře uleželých zimních novinek, jsme pochopitelně nemohli nechat ležet ladem ani naše blízké i vzdálené DIY sousedstvo. Vnitřnosti lechtající deathmetaly, straight edge nálety z Rakouska i rozkývané zvonce života tak už definitivně odsekly loňský rok od nových začátků.
I z nezávislé zahraniční scény ke konci roku zavanula mocná nálož novinek. Naši jízdu odstartovali melbournští Gutless, kteří svým drtivým zvukem dokazují, že s jejich interpretací devadesátkových brutal death kapel mají stále co nabídnout. Z druhého konce přísného hudebního lana nás pak obdobně oslovil nekompromisní osmdesátkový hardcore punk Tonal Shift z Vídně. Hlavní iniciátor kapely Béla Ban, kterého můžete znát z Disclone, Unable To Fully Embrace This Happines, či aktuálně také Opioid Crisis nebo Backyard, také provozuje kazetový label Ingen Framtid.
Čtěte také
Potěšila nás i nová nahrávka Zonder Titel Deze Keer od v New Yorku usazených Impotentie, kteří spojují netradiční melodické popěvky v jejich mateřštině s až garážovým zvukem kytar. Záměrně se vyhýbají hardcorovým klišé, aniž by to ubíralo na jejich rázné energii. Navíc za bicími najdeme špíního oblíbence Mosese Browna, známého z kapel Institute, Glue a Peace de Resistance. Na každém albu zároveň reflektují specifickou dobu i náladu. Debutová deska z období pandemie zpracovává dopady prvního Trumpova prezidentství, druhá nahrávka pak nahlíží koloniální minulost Belgie, zejména hrůzami spojenými s vládou krále Leopolda II. Aktuální album operuje s cynickou letargií, odrážející aktuální vzestup fašismu, globální konflikty i bezprecedentní nespravedlnosti, které ukazují, že se svět navzdory nadějím na změnu stále nezlepšuje.
Poslední dávka roku minulého ale neobsahovala jen řinčení zkreslených kytar. Na své si příjdou i fanoušci alternativního rapu – probrali jsme novou nahrávku Midnight at the Castle Moorlands producenta Wicca Phase Springs eternal z Pennsylvanie. Spoluzakladatel Gothboiclique před časem spoupracoval například i se zpěvačkou Zolou Jesus a na novince hlouběji rozplétá své indie kytarové kořeny.
Čtěte také
Harsh ambientový Tourette je v zasvěcených kruzích legendární projekt Benjamina Clementa z Francie, který si získal kultovní status. Na svém LP Matière Arrachée, vydaném u Flag Day Recordings, posouvá hranice žánru díky své schopnosti vytvářet fascinující zvukové krajiny plné intenzity a emocí. Clementova práce je mistrnou kombinací surových textur a hypnotické jemnosti, což vytváří až transcendentální zážitek. Tourette tak opět potvrzuje své místo na vrcholu experimentální scény.
Kdo drží rakouskou DIY scénu na nohách? S kterými našimi oblíbenci vydali split legendární japonští crasher crusteři Life? Zalíbil se Juditě Dominikův výběr australských Gutless? Které uskupení autenticky potvrzuje návrat ema z nultých let se vším všudy? Jak na posádku Špíny působí ikonický zvuk kapel z amerického vydavatelství Three One G? A jaké všechny nahrávky vznikají v D4MT Labs? Poslechněte si celou novinkovou Špínu ze záznamu!
Související
-
Lesk a bída pop punku. Dostáváme se na kobylku kontroverzemi opředeného žánru
Letos uběhlo 30 let od vydání alba Dookie od kapely Green Day a stejný čas uplynul i od releasu Smash, který mají na svědomí The Offspring.
-
Neveselé, truchlivé jsou kraje české. Posloucháme zahraniční hudbu inspirovanou místními reáliemi
Nedávno jsme si posvítili na odraz díla Franze Kafky u zahraničních kapel. Kafkovské motivy ale nejsou jedinou lokální inspirací, která prosákla do zahraničních písní.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka