Občanství podle náboženského klíče? Indolog Jiří Krejčík hovoří o současných nepokojích v Indii

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Protesty v Dillí

Světem hýbe nejen pandemie nemoci Covid-19. V miliardové Indii jsou vládní opatření spojená s protesty a pouličním násilím. Ještě před koronavirem se v Indii konaly protesty proti zákonům upravujícím podmínky pro získání indického občanství podle náboženského klíče. V souvislosti s těmito událostmi se často mluvilo o hinduistickém nacionalismu. V Hergot!u nám o tom všem vyprávěl indolog a politolog z Akademie věd ČR Jiří Krejčík.

K náboženským nepokojům došlo ve chvíli, kdy indický parlament schválil dva poměrně kontroverzní zákony upravující podmínky pro získání indického občanství. První zákon nabízí občanům Afghánistánu, Pákistánu nebo Bangladéše možnost získat indické občanství, pokud ve zmíněných zemích patří k náboženským menšinám, tedy nejsou muslimy, a doloží, že byli kvůli svému vyznání perzekvováni. Na menšiny uvnitř islámu, jejichž příslušníci jsou v daných zemích šikanováni, se ovšem nevztahuje.

„Jde možná o první zákon, který upravuje podmínky pro získání indického občanství na základě náboženského klíče,“ vysvětluje Krejčík. Společně s ním přišel zákon o národním registru občanů zavádějící možnost ztráty indického občanství u migrantů a jejich potomků. Týká se to také těch, kteří přišli po vzniku samostatného státu Bangladéše v roce 1971. „Pokud nedoložíte, že vaši rodiče přišli do Indie před rokem 1971, můžete o indické občanství přijít. Zákon tedy má retroaktivní platnost,“ dodává Krejčík.

V souvislosti s prosazováním uvedených zákonů se často mluví o vzestupu hinduistického nacionalismu. Co hinduistický nacionalismus tvoří? Podle Krejčíka je jeho obsah nejčastěji odvozován od pojmu „hindutva“. Ten v roce 1923 definoval Vír Sávarkar, jeden z hlavních vůdců extremistického křídla hnutí proti britskému odboji v Indii. Když byl v roce 1910 za své politicky motivované aktivity poslán do vězeňského tábora na jednom z ostrovů v Indickém oceánu, napsal spis Hindutva, v němž se věnuje otázce, kdo je správným příslušníkem indického národa.

Sávarkar ve spise, jenž se stal základním východiskem hinduistického nacionalismu, považuje za správného Inda pouze toho, kdo vnímá indické území nejen jako svou otčinu, tedy místo svého narození, ale zároveň jako místo, které je mu nábožensky posvátné. To znamená, že správným Indem může být hinduista, buddhista, sikh nebo džinista, ale už ne křesťan nebo muslim. Jejich posvátná místa se nachází jinde, ať už v Izraeli, Palestině, nebo na Arabském poloostrově.

Protesty proti novým zákonům v Indii

„Muslimové a křesťané mají možnost buď konvertovat zpět na hinduismus, protože Sávarkar stejně jako jiní hinduističtí nacionalisté považuje křesťany a muslimy za konvertity z hinduismu, anebo se musí smířit s tím, že se stanou ve státním aparátu občany druhé kategorie a nebudou požívat všechny výhody,“ vysvětluje Krejčík.

Toto východisko se podle něj zřetelně odráží v zákoně o národním registru občanů. Nejste-li hinduistou, musíte doložit, že vaše rodina žije v Indii dostatečně dlouho, anebo se musíte smířit s tím, že váš život bude mnohem komplikovanější.

Proč se v Indii během pandemie protestovalo? Co tvoří hinduistický nacionalismus? Jak vypadá indická střední třída? Co je hnutí Tablighí džamaat? Poslechněte si celý Hergot!