„Obnovené koncerty byly jedny z nejlepších, co jsem zažila.“ Jak mladí hudebníci reagují na pandemii?

14. září 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Amelie Siba

Během workshopu Czeching Skills v galerii Českého rozhlasu vystoupili ředitel festivalu Pop Messe a hudebník Tomáš Kelar a ředitelka SLNKO RECORDS a hudebnice Jana Lokšenincová alias Shina s příspěvky týkajícími se hlavně rozvoje hudební kariéry. Skupinová diskuze se ale nakonec stejně stočila k řešení současné nejisté situace pro kulturu během pandemie koronaviru.

Začínajících interpretů jsme se na místě proto zeptali, co si ze současné situace odnést do budoucna a co by se podle nich mělo na české scéně změnit. 

I tento rok proběhl doprovodný program projektu Czeching, který pomáhá českým hudebníkům prorazit do zahraničí. Během přednášek, které se týkaly formování umělecké identity nebo bookingu kapel na festivaly, se diskuze stočila k budoucnosti české hudební scény obecně.

„Od března jsem museli zrušit většinu koncertů, takže odpadla většina příjmů. Byl to průšvih, protože se nám tenhle rok začalo dařit potom, co jsme udělali spoustu nového materiálu a naplánovali spoustu akcí. Paradoxně teď ale máme více času tvořit a víc přemýšlet nad další hudbou,“ uvádí Tomáš Slabý za skupinu Bert and Friends. 

Mladí hudebníci a hudebnice na Czeching Skills

Optimisticky se k celé situaci naopak staví písničkářka Amelie Siba: „Samozřejmě, že z pracovního hlediska si říkám, že je dobré si najít i nějaké další možnosti. Ale myslím si, že se to všechno zvládne a hrozně mě unavují ty extrémně negativní panické reakce.“ Myslí si, že právě vypjatá situace českým hudebníkům pomohla k větší spolupráci.

K jejímu názoru se přidává i Petra Juráčková z elektronického projektu Ima Teva: „Po nejistotě na začátku jsem pozitivně vnímala to, že obnovené koncerty byly jedny z nejlepších, co jsem zažila. Bylo vidět, že lidi, kteří na ně zase začali chodit, byli vděční, že se to děje, a byla tam strašně pozitivní nálada. Měla jsem dojem, že v tomhle směru to přineslo pozitivní změny.“ 

Jako jednu velkou příležitost pro mladé umělce pak vnímá současnou situaci začínající zpěvačka a moderátorka Barbora Balášová: „Během diskuze padl zajímavý názor, že bychom se měli zaměřit spíše na budoucnost a sami očekávat velkou změnu. Sama nevím, co od toho čekám, ale myslím si, že právě teď je čas na to, aby spolu umělci začali pracovat ještě víc než předtím a vybudovali nové možnosti.“

Apelem k posílení domácí hudební scény zakončuje celý večer Jana Lokšenincová z labelu SLNKO RECORDS: „Východisko je v tom, že si musíme uvědomit, že se právě odehrává velká přestavba celého hudebního průmyslu. Do stavu, který byl předtím, už se nikdy nevrátíme, ale není třeba nad tím plakat. Spíše si musíme všímat, jakými směry se další změna ubírá, a vzít si z toho inspiraci a nespoléhat se na věci, které jsou zdánlivě jisté.“ Svoji úvahu uzavírá tím, že spíše než pro myšlenky na kariéru v zahraničí se v současnosti vytváří důležitý prostor na to, stáhnout se a pracovat na sobě. 

Jak vnímají začínající čeští hudebníci současný nejistý stav v kultuře? A co by se podle nich na české alternativní hudební scéně mělo po pandemii změnit? Poslechněte si anketu z workshopu Czeching Skills.

Spustit audio

Související