Plakáty, výlohy a rozhlasové skeče. Jak vypadala reklama a spotřební imaginace státního socialismu?
Nakladatelství Akropolis vydalo objemnou mezioborovou publikaci Spotřební imaginace státního socialismu, kterou editovali Ondřej Táborský a Lucie Česálková. Katalog plakátů, inzerátů nebo třeba televizních a rozhlasových reklam mapuje propagační výstupy napříč médii v Československu v letech 1948–1989.
„Tehdejší reklama měla odpovídat socialistické představě o spotřební kultuře. Reklama neměla vybízet spotřebitele k aspiracím, neměli po tom zboží toužit, neměli by se ztotožňovat s modely životního stylu,“ uvádí dobový kontext Česálková.
Aranžované zboží ve výlohách, stylizované fotografie i detailní vyobrazení produktů v televizi často představovalo téma modernizace. „Poselstvím v 50. a 60. letech byla technizace domácnosti, ulehčení domácí práce a vybavení nově stavěných bytů,“ dodává Táborský.
Na rozdíl od reklam v kinech a televizi, kde se pozornost soustředila hlavně na produkt, v rozhlasovém vysílání vznikaly i skeče slavných dvojic. V podání dua Jan Werich a Miroslav Horníček se tak posluchačstvo mohlo pobavit jejich typickým humorem na různá témata, a to ve stopáži daleko přesahující dnešní rozhlasovou upoutávku.
„Skeče velmi úzce souvisely s mimoreklamní tvorbou těch komiků a také z ní čerpaly určitou přitažlivost. V tom měli docela výlučné postavení,“ vysvětluje další spoluautor knihy, lingvista Ondřej Dufek z dnešního pohledu standupovou strukturu audio reklam.
Jak reklama v socialistickém Československu reflektovala každodenní život zjistíte v příspěvku.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.