Plakáty, výlohy a rozhlasové skeče. Jak vypadala reklama a spotřební imaginace státního socialismu?

27. březen 2023

Nakladatelství Akropolis vydalo objemnou mezioborovou publikaci Spotřební imaginace státního socialismu, kterou editovali Ondřej Táborský a Lucie Česálková. Katalog plakátů, inzerátů nebo třeba televizních a rozhlasových reklam mapuje propagační výstupy napříč médii v Československu v letech 1948–1989.

„Tehdejší reklama měla odpovídat socialistické představě o spotřební kultuře. Reklama neměla vybízet spotřebitele k aspiracím, neměli po tom zboží toužit, neměli by se ztotožňovat s modely životního stylu,“ uvádí dobový kontext Česálková.

Spotřební imaginace státního socialismu: Reklama v Československu 1948—1989

Aranžované zboží ve výlohách, stylizované fotografie i detailní vyobrazení produktů v televizi často představovalo téma modernizace. „Poselstvím v 50. a 60. letech byla technizace domácnosti, ulehčení domácí práce a vybavení nově stavěných bytů,“ dodává Táborský.

Na rozdíl od reklam v kinech a televizi, kde se pozornost soustředila hlavně na produkt, v rozhlasovém vysílání vznikaly i skeče slavných dvojic. V podání dua Jan Werich a Miroslav Horníček se tak posluchačstvo mohlo pobavit jejich typickým humorem na různá témata, a to ve stopáži daleko přesahující dnešní rozhlasovou upoutávku.

„Skeče velmi úzce souvisely s mimoreklamní tvorbou těch komiků a také z ní čerpaly určitou přitažlivost. V tom měli docela výlučné postavení,“ vysvětluje další spoluautor knihy, lingvista Ondřej Dufek z dnešního pohledu standupovou strukturu audio reklam.

Jak reklama v socialistickém Československu reflektovala každodenní život zjistíte v příspěvku.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka