Potřebujeme zahltit sítě a nenechat je populistům. S greenfluencerkou o tom, jak se nezbláznit

12. březen 2024

Nejlepším předpokladem k aktivismu je být shlukem buněk, opatřeným inteligencí, vědomím a vůlí. To všechno má Rozárie Haškovcová a naplno toho využívá nejen na svém instagramovém účtu. Myslíte si, že aktivismus na sociálních sítích je jen salónní pozéřina? Ale kdeže. Sociální sítě jsou dávno víc než reálnou součástí našich životů a slouží i jako diskusní fóra a platformy pro vyjednávání našich identit.

„Poslední dobou začínám pociťovat, že jsem tím tématem úplně převálcovaná a že mi to bere život,“ svěřuje se jednadvacetiletá studentka politologie Rozárie, která začala chodit na terapie proto, aby prohloubila i další své dimenze kromě zájmu o ekologii, udržitelnost a Instagram.

„Kamarád mi řekl, Rózi, ty mi celou dobu vyprávíš o Instagramu a životním prostředí, ale kde jsi tam ty? A to je velká pravda. Řekla jsem si, že tohle musí skončit. Rozbrečela jsem se v moment, kdy jsem na terapii musela říct, kolik procent mojí mysli je politika, životní prostředí, demokracie, dezinformace a můj Instagram. Zjistila jsem, že to je třeba 95 %,“ vypráví o své bohulibé posedlosti Rozárie. Myslí si taky, že greenfluencerek je málo a že sociální sítě nesmíme nechat radikálům a populistům, ale naopak je zahltit obsahem o ekologické osvětě.

Rozárii Haškovcovou nezajímá jen slow fashion, swapy a lifestyle, i když i ona ví, že autentičnost na sítích táhne a její feed plní hlavně návody na udržitelný životní styl a explainery s ekologickými náměty. Nezapomíná ale na systémová řešení, která mají plošný dopad. Jako nejvyšší formu aktivismu vnímá politiku, kde se dějí ta nejdůležitější rozhodnutí.

„Byla jsem na stáži u poslankyně, která je ve Výboru pro životní prostředí. Došlo mi, že ona by i prosazovala dobré zákony, ale kdo takové politiky bude volit? Lidí, kteří se o environmentální témata zajímají, je strašně málo. Politika je jen odraz společnosti,“ vysvětluje Rozárie svou motivaci v environmentální osvětě pokračovat a rozšířit svou činnost i na YouTube, kde si může dovolit delší a propracovanější videa.

„Můj největší strach je, že řeknu něco blbě. Naposledy jsem u jednoho tématu ležela čtyři dny a studovala jsem Společnou zemědělskou politiku Evropské unie, abych mohla odpovídat na hejty v komentářích,“ svěřuje se greenfluencerka. Vytvořit relevantní video na sociální sítě stojí dost úsilí s přípravou scénáře a rešeršováním. S factcheckingem Rozárii pomáhají třeba Fakta o klimatu nebo Asociace pro mezinárodní otázky.

Jakou demografickou skupinu Rozárie Haškovcová na Instagramu nejvíce oslovuje? Kolik spoluprací měla mladá influencerka? Pusťte si celé Podhoubí.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.