Pravidelnému dárcovství se lidé v Česku zatím učí. Chci to změnit, říká David Procházka z Donio.cz

22. květen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy David Procházka

„Češi jsou podle statistik dobročinnosti na špičce. Chybí tu ale dlouhodobá podpora. Například v anglosaských zemích je to zakořeněné. Lidé se tím chlubí i v životopisech při žádostech o práci. U nás je to ve vlnách. V době koronavirové krize jsme byli velmi solidární, ale že by měl někdo trvalý měsíční příkaz na 200 korun na oblast, která ho zajímá, pro organizaci, které věří, to tu zatím moc není,“ říká David Procházka zakladatel crowdfundigového portálu Donio.

Možná jste i vy v době nouzového stavu přispěli na dobročinnou sbírku přes webový portál, který v říjnu 2019 založil David Procházka. Nechal se inspirovat v zahraničí a po nadačním fondu, který založil už po maturitě, se tentokrát rozhodl pro crowdfundingový projekt určený výhradně na dobročinné účely. Vybrané částky putují ve sto procentech tam, kde jsou zrovna potřeba.

David Procházka je zakladatelem a ředitelem crowdfundingového portálu Donio. Už při studiu na střední škole se snažil osamostatnit a podnikal v květinovém průmyslu. Po maturitě založil nadační fond Společný cíl, kde získal první pracovní zkušenosti s pomocí lidem bez finančních prostředků. V zahraničí se nechal inspirovat crowdfundigovými projekty a v říjnu 2019 založil webový portál Donio, na kterém si může každý zažádat o vytvoření dobročinné sbírky.  

Tým Donio

Devítičlenný tým, který se o realizaci sbírek stará, živí pouze dýška, která dárce může i nemusí k darované částce přidat. „V České republice panuje takový nešvar, že když někdo pracuje pro neziskový sektor, tak by za to neměl brát vůbec žádné peníze. Tím, že my působíme spíš jako online platforma, která dělá jen dobročinné věci, tak to na lidi působí. V době koronavirové krize byla solidarita obrovská. Lidé ukazují, že jsou schopni ocenit to, co děláme, a jen díky nim jsme zatím soběstační. Otázka je, co se bude dít, až se dárcovský trh ochladí,“ říká šestadvacetiletý David Procházka.

Co Davida Procházku inspirovalo ke založení crowdfundigového portálu Donio? Bylo těžké se vymanit z očekávání nejbližších a začít už na střední škole podnikat? Proč by mladým lidem doporučil podnikat co nejdříve? Proč webové portály podobného typu nebere jako konkurenci? Je propojení sbírky se známou osobností zárukou úspěchu? Jak jsou na tom Češi v dárcovství v porovnání se světem a kdo přispívá nejčastěji? Jakým způsobem by rád změnil dárcovské návyky ve společnosti? A stačí dnes pomáhat „jen“ penězi? Dozvíte se v Rozhovoru Martina Minhy.

autor: Martin Minha
Spustit audio