Přes čáru: Kdo bude učit na českých školách? Zájem o profesi učitele klesá
Studenti pedagogiky si často plánují jinou kariéru než učení. O volné pozice na školách nikdo nestojí, dokonce nebude mít za pár let některé obory na vysokých školách kdo učit.
Kdo by očekával, že po příslibu vlády navýšit platy učitelů o 15 procent propukne v kabinetech a u kateder nadšení a jásot, asi by byl rozhovorem s učiteli zklamán. „Je dobře, že to navýšení přišlo, ale dluh vůči školství má společnost poměrně velký,“ myslí si Jan Šotola, učitel ze základní školy Na Smetance. „Aby to odpovídalo férovému ohodnocení, tak by se navyšovat o patnáct procent muselo i v posledních třech nebo čtyřech letech. Pak by to zhruba odpovídalo situaci,“ dodává učitel.
Učitel jazyků Jan Juříček souhlasí. „Nešel jsem do školství kvůli platu, chtěl jsem dělat něco užitečného. Ale pokud chceme profesionální učitele, musíme jim nabídnout plat, který odpovídá náročnosti práce.“ Pocit rozčarování zřejmě z pedagogických fakult jen tak nezmizí. Pracovní portál Profesia.cz nedávno zpracoval analýzu, podle které množství nabídek učitelských míst spíše roste, ale počet reakcí na ně naopak klesá. O práci ve školství jeví zájem čím dál méně lidí. Z veřejně přístupných údajů University Karlovy a Českého statistického úřadu vyplývá, že do škol nastupuje necelá polovina absolventů pedagogických fakult a více než čtvrtina jich do pěti let ze školství odchází.
Čeští učitelé jsou placeni nejhůř ze všech vyspělých zemí sdružených v OECD. Jejich příjmy jsou na úrovni 56 % průměru platu vysokoškolsky vzdělaných lidí, průměr OECD je nad osmdesáti procenty. Jak tedy zvýšit zájem o učitelské pozice, když platy na nich rostou jen pomalu? „Řešení bude velmi složité, jedna z možností je uvolnění zákona o pedagogických pracovnících, aby mohli učit i ti lidé, kteří nemají pedagogické vzdělání,” myslí si Bohumil Kartouz z organizace EduIn.
S tím ovšem mnozí nesouhlasí, například současný náměstek ministra školství Petr Pavlík. „Představy o tom, že budou chodit učit lidé, kteří umí fyziku a matematiku a IT experti, jsou mylné. Ti si ve svých profesích vydělají daleko víc. Stalo by se jen to, že do škol budou přicházet lidé, kteří se ve svých profesích nechytí,“ tvrdí Petr Pavlík.
Problém se netýká jen základních a středních škol. Ve vysokém školství se odráží také, i když vysoké školy mají ve způsobu, jakým investují peníze a jak si přivydělají poměrně velkou svobodu. Děkan 1. lékařské fakulty Aleksi Šedo varuje, že do pěti let možná nebude v Česku mít kdo učit anatomii. „Výuka anatomie stojí na docentech a profesorech, kteří jsou přes padesát a více let. Jejich plat se navíc nedá srovnat s platy v klinických disciplínách, zůstávají za horizontem dalších rezortů. Sehnat dnes anatoma je prakticky vyloučené a je to jedna z disciplín, o kterou se obáváme nejvíc,“ zoufá si Šedo.
Více se dozvíte při poslechu celého pořadu Přes čáru.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.