Přes čáru o slevách pro studenty a seniory ve vlacích. Nažene lidi snížení komfortu zpátky do aut?

3. prosinec 2018
Čekání na vlak

„Jízdu vlakem využívám zhruba obden, především ten expresní segment. Musím ale bohužel říct, že komfort se po zavedení slev snížil,“ říká novinář webu Zdopravy.cz Jan Šindelář. Jeho slova potvrzuje i náměstek generálního ředitele Českých drah Michal Štěpán. „I když se nám podařilo přidat posilové vozy, tak jsou to vozy, které bohužel na našich železnicích jezdí 35 a někdy i více let.“ Oba hosté se utkali v magazínu Přes čáru. Ministerstvo dopravy se debaty odmítlo zúčastnit.

„Někteří cestující musí sedět v uličkách nebo jezdí ve stoje. Nedávno jsem dokonce pořídil snímek na lince z Prahy do Českých Budějovic, kde byly na expresu řazené vagony s koženkovými sedadly, u kterých už jsme si mysleli, že odešly na smetiště dějin. Komfort skutečně klesl,“ hodnotí současnou situaci Jan Šindelář.

Nápor po zavedení slev České dráhy podle náměstka generálního ředitele zvládají. „Uvedli jsme do provozu víc než padesát vozů. Sice jde o vozy, které byly opravdu před časem z dálkové dopravy vyřazeny, nicméně v daný okamžik a za tak krátkou dobu toho nebylo možné pořídit víc.“ U expresních vlaků a na klíčových linkách po zářijovém zavedení novinky dochází k vyššímu nárůstu cestujících, než je tomu v celostátním průměru.

Že současné kapacity železničních tratí nestačí, vnímá i samotné Ministerstvo dopravy. Připravuje prý proto několik projektů, které by měly kapacitu navýšit. „V současné době například probíhá modernizace železniční trati mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří. Vlaky spojující Prahu s jižními Čechami budou nově využívat čtyřkolejnou trať. Ve své třetině je pak rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Na tento úsek pak naváže další modernizace trati z Prahy na Kladno, s odbočkou na letiště Václava Havla Praha. Reálných obrysů už nabývá také příprava stavby vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan,“ napsala Radiu Wave mluvčí úřadu Lenka Rezková.

vlaky ČD

„Za posledních několik let udělalo Ministerstvo dopravy společně s Českými drahami velký krok, aby zbavilo železnici nálepky podřadné dopravy. Podařilo se přilákat spoustu lidí z aut. Mám obavu, že slevy a s tím spojené snížení komfortu lidi vyžene zpátky do aut. Veřejná hromadná doprava by měla především bojovat proti automobilismu. Toto je krok zpátky,“ tvrdí novinář. „Ocitli jsme se v absurdní situaci, kdy ministerstvo na jedné straně vylévá šest miliard ze svého rozpočtu na něco, co projíme. Co se nikde neprojeví. Na druhé straně pak jedním dechem dodává, že si budeme muset po roce 2020 půjčovat na to, abychom mohli stavět dopravní infrastrukturu. Už se připravují půjčky od Evropské investiční banky a dluhopisové programy.“

Pro letošní rok půjdou na slevy pro studenty a seniory peníze z nespotřebovaných výdajů ministerstev, příští rok ze státního rozpočtu.

Zhruba 35 % vozů Českých drah je starších třiceti let, což je podle Nejvyššího kontrolního úřadu hraniční věc. Co s tím bude národní dopravce dělat? Bylo zavedení slev pro studenty a seniory dobrým krokem pro Česko? Poslechněte si celou debatu v magazínu Přes čáru!