Přicházejí Vánoce, svátky blikání a svítících sobů. Vizuální smog ale obtěžuje celoročně

9. prosinec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy S Václavem Cinádrem a Kristýnou Drápalovou o předvánočním blikání

Co je nejstrašnější vánoční výzdoba? Je horší sob na Kulaťáku, svítící strom na Staromáku, mutace ježka se zubrem v nákupním centru v Letňanech? Nebo snad vánoční tramvaj? Na téma (předvánoční) vizuální smog jsme si povídali s Kristýnou Drápalovou, autorkou Manuálu pro kultivovanou Prahu, a Václavem Cinádrem, jedním ze členů iniciativy Vizuální smog v Plzni. A o tom, že v Německu před Vánoci všechno svítí teplou žlutou barvou, zatímco u nás červeně a zeleně a tyrkysově bliká.

Co je vizuální smog? „Přehnaná a nevkusná reklama, která místo dusí podobně jako smog vzdušný,“ říká Václav Cinádr. Zamořuje města celoročně, ale před Vánoci se k reklamě přidá ještě spousta dalších vizuálních ataků, světýlka a kýčovitá výzdoba. A přebijí všechny ostatní, něžnější vjemy. „Neumožňuje to vidět jiné, hodnotné vrstvy města,“ myslí si Kristýna Drápalová.

Vysoké koncentrace vizuálního smogu najdeme například v centru Prahy, největším zdrojem jsou pochybné byznysy pro turisty. Už slavné jsou takzvané Thajské ráje, masážní salony, které na historické fasády umisťují červené a zelené nápisy a blikající obrazovky a parkuje před nimi kupříkladu rikša. Skončí bez turistů? Spíš ne, zaznělo v Bourání.

Další šíření vizuálního smogu mají na svědomí takzvané reklamní lavičky, tedy lavičky, na které se sice dá sednout, hlavně jsou ale polepené reklamou. „Jen v centrální oblasti Plzně je jich kolem tří set,“ říká Václav Cinádr. Jak v Plzni zjistili, podnikatel inkasuje za každou několik tisíc měsíčně. „Je to geniální podnikatelský záměr,“ říká s ironií Václav Cinádr. Mluvili jsme i o dalších příkladech a o tom, jak těžké je proti nim legálními cestami zasáhnout. Takže se nelze divit, že někdo sáhne po kleštích a vydá se do ulic bannery a poutače odstřihávat. To prý na prokazatelně nelegální reklamu, třeba na dopravních značkách nebo zábradlích, funguje asi nejlépe. „Ale nikoho k tomu nenabádáme,“ směje se Václav Cinádr.

Čtěte také

Možná to však bude lepší. Praha už na jaře vydala Manuál pro kultivovanou Prahu, tedy soubor pravidel na označování provozoven v pražské památkové rezervaci. Plzeň má úplně nové dokumenty, které upravují označování provozoven, venkovní reklamu, a také strategický dokument o boji proti vizuálnímu smogu. Městskou radou prošly letos v říjnu – a i když by se zdálo, že o nic moc nejde, bylo to těsnou většinou, o jeden hlas. „Podnikání v reklamě je docela výnosný byznys,“ říká Václav Cinádr.

Kristýna Drápalová v Praze, Václav Cinádr v Plzni a řada dalších aktivistů, zaměstnanců úřadů a dalších lidí se ovšem dali proti ohavné vizualitě v ulicích našich měst do boje. Jde to pomalu a je to složité. „Ale věřím, že za deset let už budeme někde jinde,“ říká Kristýna Drápalová.

S Václavem Cinádrem a Kristýnou Drápalovou o předvánočním blikání, reklamních lavičkách a dalším vizuálním smogu. A nakonec i o tom, že reklama může být hezká.

Spustit audio