„Zvykli jsme si mít všude loga a nálepky. Převládá vizuální smog,“ říká písmomalířka Petra Dočekalová

25. říjen 2019
Rozhovor VR a MM

„S nástupem počítačů a softwarů se rozmnožilo laické používání písem a grafiky na cokoliv. Všude je příliš mnoho reklam, nálepek, informací a textu, které návštěvník nechtěně čte. Tím se nesoustředí na skutečné informace, jako je například cena produktu. Některé věci typografii ale vůbec nepotřebují. V severských zemích jsou restaurace bez jakéhokoliv nápisu a lidé do nich stejně chodí,“ říká v Rozhovoru Martina Minhy typografka a písmomalířka Petra Dočekalová.

Typografka a písmomalířka Petra Dočekalová se narodila v Ostravě v roce 1991. Studovala propagační grafiku na střední umělecké škole, kde se začala poprvé zajímat o písmo. Ve studiu pokračovala na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. V Ateliéru tvorby písma a typografie aktuálně působí jako doktorandka. Specializuje se na ruční písmo, které často maluje například v bistrech či restauracích. Kromě toho pořádá workshopy a přednášky. Zúčastnila se mimo jiné konferencí v Bostonu, Seattlu, Berlíně nebo ve Vídni. Je autorkou knihy Skripty do výlohy a spoluautorkou knih Typo 9010 a Jaroslav Benda 1882–1970.

Je dnes psaní rukou už spíš činnost z kategorie retro?

Může na něj být tak nahlíženo. Pokud to vezmeme jako oživování starého řemesla, které je dnes už mrtvé, tak ano. My ho v dnešní době nepotřebujeme. Máme technologie, které ho nahrazují. Jsme obklopeni stovkami fontů, které simulují skriptová ručně psaná písma. Dříve se samotný akt psaní projevoval všude v restauracích nebo například na vývěsních štítech. Pro mě to má hodnotu přidané lidské ruční práce. Naštěstí tu jsou stále podniky a místa, která využijí tu ergonomiku ručního nápisu víc, než aby každý den tiskli a plotrovali nápisy. Ta přidaná hodnota krásně napsaného skriptového písma je podle mě nezaměnitelná s nějakým fontem.

Proč bychom měli psát více rukou? Je o studium písma zájem i v dnešní době digitálních technologií? Jsou dnes potřeba neustále svítící loga? Proč obdivuje graffiti? Co je to švihovka a proč se už na školách nevyučuje? Jaký font by se měl podle Petry Dočekalové učit na základních školách? Jak se změnila práce typografa po nástupu moderních technologií? Jak probíhá workshop psaní a pro koho je určený? Jakým způsobem se registruje font? Dozvíte se ve velkém Rozhovoru Martina Minhy.

autor: Martin Minha
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.