„Zvykli jsme si mít všude loga a nálepky. Převládá vizuální smog,“ říká písmomalířka Petra Dočekalová

Petra Dočekalová
Petra Dočekalová

„S nástupem počítačů a softwarů se rozmnožilo laické používání písem a grafiky na cokoliv. Všude je příliš mnoho reklam, nálepek, informací a textu, které návštěvník nechtěně čte. Tím se nesoustředí na skutečné informace, jako je například cena produktu. Některé věci typografii ale vůbec nepotřebují. V severských zemích jsou restaurace bez jakéhokoliv nápisu a lidé do nich stejně chodí,“ říká v Rozhovoru Martina Minhy typografka a písmomalířka Petra Dočekalová.

Typografka a písmomalířka Petra Dočekalová se narodila v Ostravě v roce 1991. Studovala propagační grafiku na střední umělecké škole, kde se začala poprvé zajímat o písmo. Ve studiu pokračovala na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. V Ateliéru tvorby písma a typografie aktuálně působí jako doktorandka. Specializuje se na ruční písmo, které často maluje například v bistrech či restauracích. Kromě toho pořádá workshopy a přednášky. Zúčastnila se mimo jiné konferencí v Bostonu, Seattlu, Berlíně nebo ve Vídni. Je autorkou knihy Skripty do výlohy a spoluautorkou knih Typo 9010 a Jaroslav Benda 1882–1970.

Je dnes psaní rukou už spíš činnost z kategorie retro?

Může na něj být tak nahlíženo. Pokud to vezmeme jako oživování starého řemesla, které je dnes už mrtvé, tak ano. My ho v dnešní době nepotřebujeme. Máme technologie, které ho nahrazují. Jsme obklopeni stovkami fontů, které simulují skriptová ručně psaná písma. Dříve se samotný akt psaní projevoval všude v restauracích nebo například na vývěsních štítech. Pro mě to má hodnotu přidané lidské ruční práce. Naštěstí tu jsou stále podniky a místa, která využijí tu ergonomiku ručního nápisu víc, než aby každý den tiskli a plotrovali nápisy. Ta přidaná hodnota krásně napsaného skriptového písma je podle mě nezaměnitelná s nějakým fontem.

Proč bychom měli psát více rukou? Je o studium písma zájem i v dnešní době digitálních technologií? Jsou dnes potřeba neustále svítící loga? Proč obdivuje graffiti? Co je to švihovka a proč se už na školách nevyučuje? Jaký font by se měl podle Petry Dočekalové učit na základních školách? Jak se změnila práce typografa po nástupu moderních technologií? Jak probíhá workshop psaní a pro koho je určený? Jakým způsobem se registruje font? Dozvíte se ve velkém Rozhovoru Martina Minhy.

Spustit audio

Související