Prolomit vlny: Běhání už není golfem chudých

25. srpen 2016
03691618.jpeg

Není těžké zamilovat se do běhání. V podstatě k němu potřebujete „jen“ vhodné boty a někdy ani ty ne. Jestli vám učarovala kniha Born to Run, pak jste nejspíš místo do bot investovali do kvalitního kartáče na drhnutí špíny z nohou. Lidé běhají rádi a stále víc, takže běh je v posledních letech i dobrým obchodem.

Běhá se téměř všude. Meditativně a intimně v lese, kde vás vyruší leda tak zvěř, nebo ve stísněných centrech měst za cenu toho, že jediná zeleň, kterou po cestě zahlédnete, bude ta na semaforu. Nic proti tomu, pokud žijete v centru Prahy, nemáte často moc na výběr. Městské maratony, které nabízejí běhání s nevšední přidanou hodnotou, se dokonce staly velmi populárními. Můžete se stát součástí široké komunity, která se v jediný okamžik pokouší o stejný cíl. Sdílené úsilí motivuje. Maraton je přece jen soutěž. Běžíme sice primárně sami proti sobě, ale závodní prostředí umí účastníky vybičovat k překonání sebe sama. Navíc se městské závody odehrávají v kulisách, které obvykle joggingovou scenérii netvoří. Běžet ulicemi, které jsou jinak vyhrazeny autům a tramvajím, má bezesporu své kouzlo. Místa, na kterých byste se normálně museli vyhýbat chodcům, otravným segwayům nebo taxíkům, teď patří vám. Když se takové akce nekonají moc často a jsou dobře zorganizované, určitě ostatní pochopí a přežijí, že půl dne bude omezena hromadná doprava a pohyb po centru města. (Nechme teď stranou vhodný podklad pro běhání. Na běžeckých blozích a v příručkách narazíte na tolik lamentování na asfaltové a betonové povrchy, kolik v čekárnách ortopedů najdete běžců s nadměrně opotřebovanými kolenními klouby.)

03691615.jpeg

Z běhání se stala všelidová vášeň, přišly na to tisíce z nás a museli si toho všimnout i yuppie markeťáci z korporátu. Městské maratony tak často sponzorují firmy, které vyrábějí běžecké potřeby. Spojení se nabízí, sportovní firmy pořádají sportovní akce. Na druhou stranu, celý závod je pak možná hlavně reklamou na předražené boty, které v horším případě šijí děti v asijských sweatshopech. Svým způsobem je také úsměvné, když takovou akci v srdci kulturního centra Prahy sponzoruje výrobce nápojů, který se na jiném místě dopouští systematické likvidace unikátní kulturní památky.

Komentáře v rubrice Prolomit vlny vyjadřují názory autora/autorky.

Městské maratony jsou čím dál dražší, staly se z nich obří prestižní závody. Start v nich si možná rozmyslíte třeba právě proto, že za něj dost zaplatíte. V New Yorku v přepočtu přes sedm tisíc korun, některá města (jako například Londýn) drží ceny kolem tisíce korun, ale celkově výše startovného rychle roste. A pořadatelé se mnohdy cukají, pokud by měli startovné vracet z jiných než zdravotních důvodů. Někdy nejde ani dokonce zápis převést na někoho jiného. V tu chvíli máte možnost nechat peníze propadnout, běžet proti svému přání, nebo se s podepsanou plnou mocí pokusit vyzvednout startovní balíček a v podstatě se vydávat za někoho jiného. A hlavně poděkovat kamarádům, kteří vám startovné dali jako dárek, a vyčítat si, že jste nestihli natrénovat.

Další články autora